Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden tas i bruk på landsvägarna
Publicerad 27.10.2025 8.00
På landsvägarna övergår man denna vecka till hastighetsbegränsningar för vintersäsongen. De sänkta begränsningarna förbättrar trafiksäkerheten när man övergår till årets mörkaste tid, även om det inte råder egentligt vinterväglag överallt. De lokala NTM-centralerna fattar regionala beslut om hastighetsbegränsningarna för vintersäsongen.
Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden tas i bruk i Finland den här veckan, med onsdag 29.10 som huvudsaklig bytesdag. Begränsningarna byts senast fredag 31.10. NTM-centralerna fattar regionala beslut om hastighetsbegränsningarna under vintersäsongen och byten av hastighetsbegränsningsmärken kan inledas redan måndag 27.10., om de lokala förhållandena kräver det.
Hastighetsbegränsningarna på landsvägarna sänks huvudsakligen till 80 kilometer i timmen, på vissa vägavsnitt till 70 kilometer i timmen. På motorvägarna sänks hastighetsbegränsningen till 100 kilometer i timmen. Liksom under de senaste åren kan Fintraffic dock använda begränsningen 120 km/h på motorvägar med variabla hastighetsbegränsningar ända till slutet av november, om väder- och väglagsförhållandena samt den vägspecifika hastighetsbegränsningen tillåter det.
”Vägar med hög säkerhet eller med små trafikmängder möjliggör vissa undantag från de huvudsakliga vinterbegränsningarna. Till exempel kan hastighetsbegränsningen på hundra kilometer förbli i kraft på landsvägar där körriktningarna har separerats från varandra med ett räcke", berättar Tuomas Österman, trafikregleringsexpert vid Trafikledsverket.
Vanligtvis återgår man igen till de normala hastighetsbegränsningarna i början av april när dagarna blir längre och väglaget förbättras.
På vintern rör vi oss främst i mörker – det lönar sig att lätta på gasen
Under vintern och den mörka perioden minskar hastighetsbegränsningarna risken för olyckor som annars är dubbelt större i mörker och flerdubbelt större i halka jämfört med läget i dagsljus och på torrt väglag.
När sommartiden tagit slut rör vi oss mestadels i mörker. Därför övergår man i slutet av oktober till hastighetsbegränsningarna för vintersäsongen, även om det egentliga vinterväglaget fortfarande låter vänta på sig.
Om man ännu kombinerar mörker med regn eller snöblandat regn kan sikten tidvis vara mycket dålig. Då är det svårare att urskilja andra trafikanter, såsom fotgängare och cyklister. Att lätta på gasen bakom ratten hjälper också i det avseendet.
”Lägre körhastigheter ger föraren mer tid att reagera på och agera i överraskande situationer. Den högsta tillåtna hastigheten är ofta inte samma sak som säker körhastighet, särskilt inte under vintern. Det är bäst att lätta på gasen ytterligare om förhållandena kräver det", säger Noora Airaksinen, ledande trafiksäkerhetsexpert inom vägtrafik vid Trafikledsverket.
Det är viktigt att följa hastighetsbegränsningarna inte bara för trafiksäkerhetens skull, utan också för att dubbdäck sliter beläggningen snabbare redan vid hastigheter över 80 km/h. De sänkta vinterbegränsningarna leder dessutom till minskad bränsleförbrukning och lägre utsläpp.
”Man måste helt enkelt reservera mer tid för resan. Se också till att bilens däck passar för väglaget och att bakljusen säkert lyser även vid skymning och dåligt väglag. Fotgängare och cyklister bör använda reflexer senast nu och se till att cykelljusen är i skick, förutom framljuset även den röda baklyktan", påminner Airaksinen.
Mer information:
Tuomas Österman, trafikregleringsexpert, Trafikledsverket
tfn 029 534 3630
[email protected]
Noora Airaksinen, ledande trafiksäkerhetsexpert inom vägtrafik, Trafikledsverket
tfn 029 534 3494
[email protected]
Områdesspecifik information: NTM-centralerna fattar regionala beslut om hastighetsbegränsningar under vintern och den mörka perioden. Gå till NTM-centralernas webbplats.
Se även:
Mer information om hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden
Vinterhastighetsbegränsningar på kartan 2025–2026 (PDF, på finska)