Bakgrund: Villkoren för att korsa broar som anges i tillstånden för specialtransporter har fastställts som sekretessbelagda uppgifter och som massadata i klass TL4 med stöd av 24 § 10 punkten i offentlighetslagen (621/1999). I bakgrunden finns målet att skydda uppgifterna om den kritiska infrastrukturen och säkerställa att de endast når dem som behöver dem. Därför uppdaterar Trafikledsverket och NTM-centralen i Birkaland tillståndsprocessen för specialtransporter i fråga om tunga specialtransporter.
Läget i fråga om tillståndsverksamheten: Ändringarna har tagits i bruk som planerat. Erfarenheter av förändringarnas inverkan på tillståndsverksamheten har samlats in både hos tillståndssökanden och myndigheter. Tillståndsverksamheten fortsätter enligt de tidigare föreslagna ändringarna. I synnerhet behandlingen av ansökningar om tillstånd och prejudikat för verkligt tunga transporter tar tid. Därför betonas vikten av att lämna in ansökningar i ett tidigt skede.
Förfrågningar om specialtransporttillstånd: Förfrågningar om enskilda specialtransporttillstånd ska alltid skötas via systemet för specialtransporttillstånd. Tillståndsexperterna har i regel den bästa kunskapen om läget för de tillstånd som är under behandling. Det är också viktigt att säkerställa att alla uppgifter i anslutning till tillståndet skickas till tillståndsexperten.
Sekretessbelagda uppgifter: I diskussionerna som förts med kundföretag och befraktare i samband med ändringarna i processen för specialtransporttillstånd har det framkommit hur effekterna av sekretessen i besluten om specialtransporttillstånd och förhandsbeslutens påverkar fördelningen av tillståndsbesluten. Beslutens sekretess grundar sig på ruttinformation och eventuella utlåtanden som ingår i tillståndet. Tillståndets första del fram till underskriften innehåller inte sekretessbelagd information. Därför är det friare att skicka den delen till aktörer som anses nödvändiga. Däremot får den del av tillståndet som kommer efter underskriften endast delas med de aktörer till vilka det är nödvändigt att lämna informationen för att transporten ska kunna genomföras. NTM-centralen i Birkaland kommer att uppdatera beslutens utseende så att de motsvarar ovan nämnda syfte.
Miljökonsekvensbedömning: Förfarandet vid miljökonsekvensbedömning tillämpas på projekt som antas ha betydande miljökonsekvenser. Som en del av förfarandet vid miljökonsekvensbedömning granskas också projektens trafikkonsekvenser bl.a. i fråga om specialtransporter. Trafikledsverket fortsätter att i samarbete med NTM-centralerna fundera på vilka uppgifter, och på vilken nivå, det i fortsättningen är nödvändigt att utreda och rapportera om specialtransportrutterna som en del av förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Eventuella ändringar i nuvarande praxis meddelas utan dröjsmål.
Mer information:
Jaakko Mattila, expert på kundrelationer inom näringslivet
fö[email protected] +358 50 435 7869