Hoppa till innehåll

Farledshållning - sjömärkena repareras under sommarhalvåret

Publicerad 12.8.2015

Sommaren har redan lidit halvvägs och arbetet på farlederna är i full gång. Trafikverket har omkring 25 000 säkerhetsanordningar för sjöfarten på sina farleder, en del av dem är flytande och en del fasta sjömärken. Alla behöver underhållas och tidvis också repareras, så att farledsegendomen ska hållas i skick.

I farlederna för handelssjöfarten vid Finlands kust finns 195 randmärken och 240 radarmärken. Rand- och radarmärkena är s.k. fasta sjömärken. De är ytterst viktiga i Finlands smala och svårnavigerbara farleder, då man kan lita på att de också under svåra isförhållanden hålls på plats.

Rand och radarmärkenas planerade livslängd är 50 år. Största delen har byggts under 1970 - 1980-talen och många av dem har nu kommit till slutet av sin livscykel.

Positionen inverkar på livslängden

Bl. a. havsmiljön och det salta vattnet utgör en stor påfrestning för sjömäkena. Sjömärkets position påverkar också livslängden.

- Om ett randmärke ligger på ett område med svåra isförhållanden, så utsätts det för större påfrestningar än på ett mera skyddat ställe. Eventuella sammanstötningar med fartyg leder också till att märkena måste repareras, berättar farledsenhetens chef Simo Kerkelä.

Det är närmast den övre delen av sjömärket som behöver repareras.
- Sjömärkenas förankring i havsbottnen eller grundpålen i bergsgrunden är en bastant konstruktion som har en betydligt längre livslängd. Därför förnyar man närmast den övre delen av sjömärkena, förklarar Kerkelä.

Under de senaste åren har man förnyat fler sjömärken än tidigare och i år står 14 - 15 rand- och radarmärken i tur. Man försöker planera reparationsprojekten så att de nya märkena byggs i verkstäderna under hösten och vintern och uppställs under nästa säsong med öppet vatten. Arbetet innebär att man kapar den övre delen av det gamla märket och sätter in en ny övre del i stället.

Själva uppställandet är utsatt för väderleksförhållandena.
- Under gynnsamma förhållanden tar utbytet av den övre delen av ett sjömärke, beroende på dess typ, ca 1 - 2 dygn. Hela processen med att uppställa t.ex. sex märken kan räcka 2 - 4 veckor, om vädret är ogynnsamt, säger farledsenhetens regionchef Marko Reilimo.

Underhållsarbetena håller arbetstakten uppe under sommaren

Reparations- och underhållsarbeten utförs närmast under tiden maj - november. Mera skyddat belägna objekt underhålls på senhösten. Enligt Kerkeä har sommarens underhållsarbeten förlöpt enligt planerna och tidtabellen.

- För att man ska kunna utföra reparationerna krävs ett lämpligt fartygsbestånd och en yrkeskunnig entreprenör. Arbetet kräver också noggranna mätningar och därpå grundade reparationsplaner som gjorts upp av en kvalificerad konsult. Det är också av största vikt att Trafikverket i egenskap av beställare besitter en god yrkeskunskap - både gällande det tekniska kunnandet och upphandlingsförfarandet.

Förutom reparationerna av rand- och radarmärkena utförs denna sommar ombyggnaden av fyrarna Oulu 2 och Oulu 3, som är byggda på kassun, samt reparationen av Björneborgs fyr. Därtill görs ett tiotal mindre reparationer på linjemärken och sektorfyrar.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv