Hoppa till innehåll

Exporten sjöledes och järnvägstransporterna ökade, importen minskade

Publicerad 28.8.2014

Exporten i utrikes sjötrafik började öka redan i fjol och ökningen fortsatte också i början av detta år. Likaså ökade godstransporterna på järnvägarna. Däremot fortsatte importen sjöledes att minska. En minskning kunde också skönjas i passagerartrafiken till Sverige. Trafiken på huvudvägarna ökade något.

Exporttransporterna i utrikes sjötrafik ökade under januari–juni med 5,5 procent från året innan. Importen däremot minskade med 3,7 procent.

 Antalet passagerare i utrikes sjötrafik minskade med drygt en halv procent från året innan trots att passagerartrafiken till Estland ökade med fem procent, eftersom passagerartrafiken till Sverige minskade med fyra procent. Sverigetrafikens andel av hela utrikes passagerartrafiken är för närvarande större, 48,3 procent och Estlandstrafikens andel 45,7 procent.

Antalet fartyg från utlandet som anlöpte finska hamnar minskade inalles med ungefär 0,7 procent jämfört med året innan.

Mera detaljerade uppgifter finns härTrafikverkets månatliga statistik över utrikes sjöfart.

Godstrafiken på järnvägarna fortsätter att öka stadigt

Transportmängderna i järnvägarnas godstrafik fortsätter att öka. Järnvägarnas marknadsandel ökade markant inom godstrafiken. Transportmängderna ökade under årets första sju månader med fem procent jämfört med året innan. Speciellt utrikestrafiken ökade, men också inrikestrafiken var livligare än tidigare. Särskilt metallindustrins transportmängder har ökat.

Däremot sjönk passagerarantalet på järnvägarna under januari-juli. Resorna inom fjärrtrafiken minskade med omkring två procent och inom huvudstadsregionens närtrafik med omkring en halv procent jämfört med året innan.

Trafiken på huvudvägarna ökade med knappt en procent

Trafiken på huvudvägarna ökade under januari–juli med knappt en halv procent (0,4 procent) jämfört med motsvarande tidpunkt året innan. Person- och paketbilstrafiken ökade med 0,7 procent, medan den tunga trafiken (bussar och lastbilar) minskade med 2,8 procent.

Regionalt sett var utvecklingsskillnaderna i person- och paketbilstrafiken små. Mest ökade trafiken i Norra Österbotten, 1,3 procent och i Mellersta Finland en procent. Den tunga trafiken visade en knapp ökning på en halv procent i Lappland. I övriga Finland minskade den tunga trafiken, mest i Sydöstra Finland, där minskningen var 6 procent.

Information om trafiken på huvudvägarna erhålls från de automatiska mätstationerna (LAM).


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv