Hoppa till innehåll

En ökning av farledsdjupet med bara en meter innebär miljoninbesparingar för transporterna

Publicerad 11.9.2018

Under den senaste tiden har fraktfartygen blivit allt större och vissa farleder i Finland har blivit för grunda för dem. Trafikverkets pågående projekt för att fördjupa Karleby farled förväntas uppnå besparingar och minska utsläppen från godstrafiken. Fördjupningsprojekt behövs, eftersom över 80 % av Finlands godstrafik transporteras sjövägen.

Ibland kan till synes obetydliga saker göra verkligt stor skillnad. I en spjutfinal kan medaljplatserna hänga på några centimeter och i en skidtävling har till och med hundradelar betydelse, fråga fast Juha Mieto. I sjötrafiken är det sällan fråga om centimeter eller bråkdels sekunder. Däremot kan en meter utgöra en stor enhet - särskilt i fråga om farledsdjup.

”Låt oss jämföra två farleder: den ena är 10 meter och den andra är 12 meter djup. Även om det bara skiljer två meter i djup, kan man transportera dubbelt så mycket bulklast i den djupare farleden, säger Olli Holm, sakkunnig inom farledshållning vid Trafikverket.

Dubbelt så mycket last innebär lägre transportkostnader och mindre miljöbelastning. Samma mängd varor kan transporteras från A till B på kortare tid och med mindre energiförbrukning per ton. Det här strävar vi alltid efter, men ibland ställer geografin hinder i vägen för effektiva transporter.

”Det är inte lätt för fraktfartyg att navigera längs Finlands kust med bland annat många grund. Projekten för att fördjupa farlederna har förbättrat situationen, men det finns ännu mycket kvar att göra. Till exempel i Karleby farled har de största fartygen inte kunnat ta full last på grund av att farleden är för grund”, konstaterar Holm.

Om ett par år behöver fartygen i Karleby inte längre lämna några onödiga tomrum i lastrummen.

För en meters skull

Trafikverket och Karleby hamn samarbetar för att öka leddjupgåendet i Karleby farled till 14 meter. Det innebär att leddjupgåendet ökas med en meter. Det kan verka lite, men denna meter har allt annat än obetydliga verkningar.

”Många stora fartyg av Panamax och Capesize-klass anlöper Karleby hamn och dessa har inte kunnat avgå fullt lastade från hamnen. Det här kommer att ändra 2020, då fördjupningsprojektet blir klart”, säger Olli Lehtinen, överinspektör vid Trafikverket.

I praktiken gör en djupare farled det möjligt för fraktfartyg att öka sin last med en vikt som motsvarar 10 000 personbilar. En sådan förbättring i transporteffektiviteten sparar rejält med pengar på lång sikt. Enligt Trafikverkets uppskattning kommer de investerade pengarna att ge dubbelt tillbaka i form av olika nyttor.

Viktig miljögärning

Projektet Karleby farled har också klara fördelar ur miljöperspektiv. En genast tydlig nytta är renare havsbotten. På farledernas botten samlas det alltid olika gifter, till exempel från fartygens grundfärg. Dessa gifter saneras samtidigt som farleden görs djupare. Därefter deponeras den sanerade jorden från havsbotten, dvs. sedimentet, på en för den anvisad plats.

”I det här projektet läggs sedimentet upp bredvid hamnen som på så vis får mera byggnadsjord. Man gjorde likadant i Nystads farledsprojekt för några år sedan”, säger Lehtinen.

När fartygen kan gå med full last minskas också utsläppen. I godstrafiken, där volymen är stor och avstånden långa, är detta till stor nytta. Stora fartyg har bara kunnat använda 75 % av sin lastkapacitet. Om man tidigare behövde anlöpa hamnen fyra gånger, så räcker det nu med tre.

Det som har varit speciellt med Karleby farledsprojekt är röjningarna av militära sprängämnen. Efter krigen dumpades tontals med sprängämnen i och i närheten av farleden. I början av projektet röjde försvarsmakten bort sprängämnena från området, men trots det är man beredd på att hitta sprängämnen ännu under arbetets lopp.

Fakta om farledsfördjupning

  • I varje farledsprojekt undersöker man mycket noggrant nyttan och miljöpåverkan. Det bakomliggande arbetet med sina tillståndsprocesser tar normalt minst 5-6 år.
  • Som bäst pågår fördjupningen av Karleby farled. Kostnaderna för projektet uppgår till sammanlagt 63 miljoner euro, varav Trafikverkets andel är 45 miljoner euro. Projektet blir färdigt 2020.
  • Fördjupningen av Uleåborgs farled påbörjas i år och riksdagen har fattat beslut om fördjupning av Nordsjö farled.
  • I Finland är det Trafikverket som ansvarar för fördjupningen av farleder. Senast har Trafikverket fördjupat farlederna Raumo och Nystad.

 

Ytterligare information

Sakkunnig inom farledshållning Olli Holm,
Trafikverket,
tfn 029 534 3338
fornamn.efternamn(at)trafikverket.fi


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv