Hoppa till innehåll

En del av belysningen längs landsvägarna släckt nattetid

Publicerad 19.12.2011

För att spara el släcks belysningen längs en del av landsvägarna under nätterna klockan 00-05 eller 01-04. När platserna och deras antal väljs beaktas trafikanternas säkerhet.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna väljer utgående från Trafikverkets anvisningar de platser där belysningen släcks. Platserna är sådana att fotgängare eller cyklister sällan använder dem nattetid. Behovet av belysning under efternatten är litet till exempel på lågtrafikerade vägar, där belysningen har byggts enbart för att trygga barnens skolväg.

Belysningen släcks inte under nätterna på vägsträckor där det är svårt att uppfatta korsningsregleringarna i mörker eller där arbets- eller rekreationsplatser ger upphov till trafik nattetid. De uppgifter om trafik nattetid som trafikanterna och kommunerna eventuellt ger beaktas när man väljer de vägsträckor där belysningen släcks. Belysningen släcks relativt sett mest i Lappland och minst i södra Finland.

Målet är att släcka 20 procent av vägbelysningen under morgonnatten och således spara sex procent av den el som används för vägbelysningen. En mera omfattande släckning kan leda till ökade olyckor. EU förutsätter att den offentliga förvaltningen sparar nio procent energi.

Tekniken till hjälp när energi sparas

Tekniken i belysningen som byggts efter 2005 gör det möjligt att dämpa belysningen istället för att släcka den, vilket är tryggt också på mera livligt trafikerade vägar. Ett nytt sätt att spara energi är att dämpa vägbelysningen när vägytan är snöig. Detta är möjligt bara i belysning som byggts efter 2009.

Redan tidigare genomförda energibesparingssätt är att ersätta kvicksilverlamporna med högtrycksnatriumlampor som förbrukar 30 procent mindre energi. En fjärdedel av vägbelysningen består av kvicksilverlampor. Systemet som styr släckandet och tändandet av vägbelysningen har förnyats så att dagsljuset kan beaktas bättre. Detta har gjort det möjligt att tända belysningen cirka en halv timme senare och släcka på morgonen tidigare än hittills. Med dessa åtgärder har man redan uppnått en energibesparing på 15 procent för vägbelysningens del. Detta har dock förutsatt investeringar i belysningsteknik.

Också kommunerna har genomfört motsvarande sparåtgärder. Det är dock inte problemfritt att släcka belysningen nattetid inom stadsområden, eftersom människor rör sig där mycket också nattetid och släckningen kan leda till olyckor, otrygghet och skadegörelse.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv