Hoppa till innehåll

Eget utprickningssystem för enskilda farleder

Publicerad 4.6.2015

Ett eget utprickningssystem för enskilda farleder har tagits i bruk i början av juni. Kännetecknen för sjömärkena i utprickningssystemet motsvarar kardinalmärkena och punktmärket som används i allmänna farleder, med den skillnaden att prickarna är blåvita.

Avsikten är att det ska vara möjligt att använda sådana sjömärken i enskilda farleder som tolkas på samma sätt som prickarna i allmänna farleder, men som ändå p.g.a. färgsättningen lätt kan särskiljas från dem.

Sjömärkena kan användas dels på enskilda platser, som t.ex. utanför den egna sommarstugans strand eller båtbryggan, dels mera omfattande, t.ex. genom båtklubbars försorg i områden där det inte finns allmänna farleder som betjänar det lokala båtlivet eller där dessa har otillräcklig utmärkning. 

Utmärkningssystemet som används i enskilda farleder och sjömärkena som används i dem presenteras i Trafikverkets anvisning om säkerhetsanordningar som används för utmärkning av enskild farled (Dnr LIVI/2585/06.04.01/2015). 

De blåvita prickarna har funnits tillgängliga och har använts redan i flera års tid. Avsikten med Trafikverkets nu publicerade anvisning är att auktorisera de blåvita prickarna till ett system som används i enskilda farleder.  

Vattenlagen (10 kap. 6 §) ger möjlighet att placera ut dessa prickar, men i övrigt har enskilda farleder inget inrättningsförfarande eller juridisk status enligt vattenlagen. Utplaceringen av prickar behöver inte meddelas till Trafikverket eller till någon annan myndighet. Å andra sidan ansvarar myndigheten inte heller för säkerheten i de enskilda farlederna. Man rör sig alltså på egen risk i enskilda farleder.

Enskilda farleder och sjömärkena i dem märks inte ut i officiella sjökort.

 

I samband med detta har Trafikverket också uppdaterat Sjöfartsstyrelsens beslut angående utprickning av farlederna (29.5.1995) till Trafikverkets föreskrift om utmärkning av allmänna farleder (Dnr LIVI/2584/06.04.01/2015). Publikationen innehåller föreskrifter för utprickningssystemet som ska användas i de allmänna farlederna, säkerhetsanordningarna som ska användas samt deras dagmärken och fyrkaraktärer


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv