Hoppa till innehåll

Efter påsken övergår man stegvis till sommarhastigheter på landsvägarna

Publicerad 5.4.2023 13.00

Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden slopas stegvis på landsvägarna under april. NTM-centralerna beslutar närmare om tidpunkten för ändringarna enligt de lokala väderleksförhållandena och väglaget. Vägtrafikanter ska beakta vårens eventuella varierande förhållanden både vid körning och i valet av däck.

Övergången till sommarhastigheter kan inledas onsdagen den 12 april på landsvägarna till Nylands, Sydöstra Finlands, Egentliga Finlands, Birkalands, Mellersta Finlands och Södra Österbottens NTM-centraler. På landsvägarna vid NTM-centralerna i Norra Savolax, Norra Österbotten och Lappland kan övergången till sommarhastigheter inledas onsdagen den 19 april.

Ändringarna genomförs stegvis och varje NTM-central beslutar om en noggrannare tidpunkt för övergången enligt de lokala väderleksförhållandena och väglaget. Det är meningen att man i hela landet ska återgå till sommarsäsongens hastighetsbegränsningar senast före utgången av april.

I områden med variabla hastighetsbegränsningar på E18-motorvägen har Åbo–Vaalimaa sträckan redan från och med den 21 mars haft möjlighet att övergå till att använda begränsningen 120 under den ljusa tiden och i goda väderförhållanden.

Beläggningsskador kan ställvis bromsa upp återgången till sommarhastigheter

Vädret under vintern varierade särskilt i södra Finland, vilket har orsakat hål eller andra skador i stor utsträckning i beläggningen. Dessutom kunde man förra sommaren göra en mycket anspråkslös mängd ny beläggning, särskilt på grund av den höjda kostnadsnivån.

"Därför är det bra att förbereda sig på ett större antal vägavsnitt än tidigare år där normala hastighetsbegränsningar, dvs. sommarhastigheter, kan återställas först efter nybeläggning eller andra reparationsåtgärder", berättar Tuomas Österman, trafikregleringsexpert vid Trafikledsverket.

Uppmärksamma körhastigheten, attityd och däck

Även om man övergår till sommarhastigheter förutsätter säker körning ofta lägre hastigheter än vad vägmärket skulle tillåta, om det till exempel fortfarande är halt under morgontimmarna. En lugnare körstil sparar också bränsle. Förutom en lämplig hastighet för situationen ska även attityden vara i skick.

"När våren kommer börjar många olika slags personer röra sig på vägen igen. Man ska beakta fotgängare, cyklister och mopedister genom att lämna tillräckligt med utrymme åt dem till exempel när man passerar dem. Även tillräckliga säkerhetsavstånd till andra trafikanter är mycket viktiga", påminner Österman.

Det är bra att fundera på bytet av sommardäck utifrån den egna körmiljön – om man kör på vintriga vägar lönar det sig inte att ha bråttom med att byta däck. Många har dubbdäck som vinterdäck. Dubbdäcken får användas fram till slutet av mars och ännu senare än det, om vädret eller väglaget kräver det. Föraren ansvarar för valet av rätt sorts däck.

Mer information:

Tuomas Österman, trafikregleringsexpert, Trafikledsverket (tfn 029 534 3630)
Virpi Anttila, direktör för trafikledshållningen, Trafikledsverket (tfn 029 534 3642)

Bådas e-postadresser är i formen [email protected].

Noggrannare regionala uppgifter om övergången till sommarhastigheter från NTM-centralerna.

Läs mer om hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden

Bilagor


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv