Det milda och regniga vädret har skadat grusvägarna

Publicerad 10.12.2025 10.37

På andra håll i Finland än i norr väntar man fortfarande på vintern. Vädret som länge har varit milt och regnigt har i stor utsträckning försämrat grusvägarnas skick särskilt i landets södra delar. Entreprenörerna som underhåller landsvägarna gör sitt bästa för att grusvägarna ska hållas i gott skick, men vid vått väder ger underhållet inte önskat resultat. I takt med att klimatförändringen framskrider har extrema väderfenomen, såsom rikliga regn, blivit vanligare.

De rikliga regnen har mjukat upp grusvägarna och för trafikanterna innebär det ojämna och gyttjiga vägytor. Väderleksförhållandena inverkar på när man kan vidta åtgärder för att underhålla vägarna. Det lönar sig inte att hyvla en riktigt våt grusväg eftersom den tunga väghyveln gör vägens yta ännu mjukare och försämrar ytans skick och körbarheten. Det lönar sig i allmänhet att hyvla grusvägarna först när det utlovats en torr period på cirka en vecka.

”Projektcheferna och entreprenörerna för vägunderhåll vid de NTM-centraler som ansvarar för underhållet är medvetna om att grusvägarna är i dåligt skick. Mer omfattande underhållsåtgärder vidtas på våren när vädret tillåter. Som första hjälpen kan entreprenörerna sprida ut stenkross på de uppmjukade vägavsnitt som är i sämsta skick. Det lönar sig inte att sprida kross överallt under tjällossningen”, berättar Jarkko Pirinen, sakkunnig inom underhåll av landsvägar vid Trafikledsverket.

Endast ett begränsat antal ton grus per år har reserverats för underhållsentreprenader för landsvägar. Milt och regnigt väder gör att man blir tvungen att allt mer använda kross vid ytlig tjällossning, vilket kan minska mängden grus senare under underhållsentreprenaden. Det handlar alltså också mycket om den begränsade finansieringen.

Beakta grusvägens skick bakom ratten

Trafikanterna bör iaktta försiktighet när de kör på våta grusvägar och hålla en måttlig hastighet. Om grusvägens bärighet är dålig kan man bli tvungen att sätta en viktgräns för den. Gällande viktbegränsningar finns i Fintraffics tjänst Trafikläget.

Det vanliga för grusvägar är att deras skick varierar betydligt beroende på väderleksförhållandena. I takt med att klimatförändringen framskrider har extrema väderfenomen, såsom rikliga regn, blivit vanligare. Ytlig tjällossning förekommer allt oftare även på hösten, i söder till och med på vintern. I Finland finns det cirka 27 000 kilometer grusbelagda vägar.

”Vi förstår väl att grusvägarnas skick inte motsvarar trafikanternas förväntningar, särskilt inte i dessa väderleksförhållanden. Trafikanterna kan anmäla observerade brister, men anmälningarna är inte direkta arbetsbeställningar. Entreprenörerna beaktar dem emellertid när underhållsåtgärderna riktas. De NTM-centraler som beställt underhållet övervakar entreprenörernas arbete regelbundet”, säger Pirinen.

Mer information:

Jarkko Pirinen, sakkunnig inom underhåll av landsvägar, Trafikledsverket
tfn 029 534 3339, [email protected]

Se även:

Bilagor