Hoppa till innehåll

Den tunga trafikens maximidimensioner och -massor höjs

Publicerad 30.9.2013

Den tunga trafikens största tillåtna dimensioner och massor höjs med stöd av en förordning som träder i kraft 1.10.2013. Målet är att förbättra Finlands konkurrenskraft och effektivera logistiken. När antalet fordon minskar antas också koldioxidutsläppen från trafiken minska.
Den tunga trafikens maximivikt har tidigare varit 60 ton, som nu höjs till 76 ton på vissa villkor. Den tillåtna maximihöjden ökar från 4,2 meter till 4,4 meter. Samtidigt begränsas användningen av den typ av däck som belastar vägkonstruktionerna mest, det vill säga singelhjul, i de tyngsta fordonskombinationernas släpvagnar.

Under en femårig övergångsperiod tillåts större laster än hittills för den nuvarande materielen. En förutsättning är dock att man utför en ändringsbesiktning av fordonet och att säkerhetskraven uppfylls också med större massor.

Konkurrenskraft för Finland

Projektet är en del av regeringens tillväxtprogram. I vårt glesbebyggda land är en ökning av transporteffektiviteten inom vägtrafiken det bästa sättet att minska transportkostnaderna, för vilkas del vi kan närma oss den centraleuropeiska nivån. På detta sätt vill man bidra till att bevara arbetsplatserna i Finland.

Med effektivare transporter kan man också inverka på att Finlands miljö- och energiförbrukningsmål uppnås. Transportkostnaderna är i praktiken jämförbara med miljöeffekterna av transporterna. Trafikens koldioxidutsläpp antas minska med cirka två procent per år om den mängd gods som transporteras hålls oförändrad.

- Vi har för avsikt att aktivt informera olika aktörer och medborgarna om detta i höst, berättar Trafikverkets överdirektör Raimo Tapio.

Trafikverket uppskattar att nyttan av reformen är fyrfaldig i förhållande till kostnaderna.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv