Den skalade alliansmodellen medför samarbetsfördelar för medelstora trafikledsprojekt

Publicerad 24.9.2025 14.25

Finland är en föregångare när det gäller att tillämpa alliansmodellen. Trafikledsverket och dess föregångare Trafikverket har redan i cirka 15 år utnyttjat alliansmodellen i stora och komplexa trafikledsprojekt. Nu inför Trafikledsverket ett koncept för den skalade alliansmodellen i infrastrukturprojekt, vilket möjliggör ett verksamhetssätt som grundar sig på samarbete även i medelstora trafikledsprojekt. Modellen testas i Trafikledsverkets projekt Rv 8 och lv 724 Vasa förbindelseväg.

Alliansmodellen är en genomförandeform för byggprojekt där beställaren och serviceproducenterna bildar en gemensam projektorganisation. Alliansmodellen har under de senaste åren befäst sin ställning som en genomförandeform för stora och komplexa infrastrukturprojekt. Den har visat sin styrka särskilt i situationer där projekten kräver nära samarbete och där man vill dela riskerna och målen öppet. I mindre projekt har användningen av modellen dock begränsats av dess tunga struktur.

Vid Trafikledsverket har man i samarbete med Boost Brothers Oy, som fungerar som sakkunnig, utvecklat en förenklad och skalad alliansmodell för mindre infrastrukturprojekt. Modellen möjliggör ett verksamhetssätt som grundar sig på samarbete även i medelstora projekt.

”Det nya konceptet för den skalade alliansmodellen bevarar alliansernas centrala styrkor, såsom förtroendebaserat samarbete och gemensamma mål, och underlättar samtidigt användningen av modellen genom att minska den administrativa belastningen. Konceptet innehåller olika verktyg, såsom en projektplansmall som fylls i stegvis som stöd för en effektiv inledning av ett alliansprojekt”, berättar Magnus Nygård, direktör för projekt vid Trafikledsverket.

Den nya skalade alliansmodellen testas i det pågående projektet Rv 8 och lv 724 Vasa förbindelseväg. I pilotprojektet finns det inledningsvis endast två avtalsparter (beställare och byggherre) och centrala arbetssätt, såsom upphandlingsprocessen och konceptet ”värde för pengarna”, har skalats för att bli effektivare. Samtidigt har man säkerställt att beprövade arbetssätt inom allianserna består.

”Vi ville skapa en modell som stöder en god samarbetskultur också när projektet inte är av största möjliga omfattning. På så sätt kan vi tillämpa nyttan av alliansmodellen mer allmänt i projekten”, sammanfattar projektchef Pasi Kivioja vid Trafikledsverket.

Enligt den respons som samlades in från aktörer inom infrastrukturbranschen i samband med pilotprojektets marknadsdialog svarar den skalade alliansmodellen på ett verkligt behov. Modellen underlättar inledandet av projektet, effektiviserar arbetssätten och skapar samtidigt en grund för ett genuint samarbete. Som utvecklingsområden lyftes särskilt fram att förenkla upphandlingsfasen och stärka integreringen av planerarna.

”Kärnan i alliansen är förtroende, öppenhet och ett gemensamt mål. När dessa principer bevaras och den administrativa bördan minskar kan man nå effekt även med mindre resurser”, berättar ledande sakkunnig, TkD Matti Sivunen från Boost Brothers Oy, som har fungerat som expert i utredningsarbetet.

Målet för de kommande åren är att utvärdera pilotprojektets resultat och skapa en verksamhetsmodell som kan tas i bruk mer allmänt i medelstora infrastrukturprojekt.

Mer information:

Trafikledsverket, direktör för projekt Magnus Nygård, tfn 029 534 3576, [email protected]
Trafikledsverket, projektchef Pasi Kivioja (Pilotprojektet Rv 8 och lv 724 Vasa förbindelseväg), tfn 029 534 3602, [email protected]