Hoppa till innehåll

Den ekonomiska osäkerheten avspeglas i transporterna

Publicerad 8.3.2012

Senaste år märktes osäkerheten inom världsekonomin tydligast inom utrikes sjötransporter, men också landtransporterna påverkades. Sjötransporterna har ändå hämtat sig från svackan ett par år tillbaka. Landsvägstrafiken ökade också lite, medan tillväxten inom den tunga trafiken på huvudlederna stannade upp och närmade sig noll under slutet av år 2011. Järnvägstransporterna uppvisade en minskning.

Godstransporterna är beroende av den ekonomiska utvecklingen, men sättet på vilket de ekonomiska förändringarna avspeglar sig inom de olika trafikslagen varierar. Tydligast och snabbast syns förändringarna inom sjötrafiken, där andelen utrikes sjötransporter utgör 90 procent. Största delen, nästan 70 procent, av järnvägstransporterna sker i inrikes trafik. För närvarande är det särskilt svårt att förutse trafikutvecklingen p.g.a. den osäkerhet som råder inom världsekonomin.

Sjötransporterna har så småningom hämtat sig

Utrikes sjötransporter uppgick år 2011 till totalt 98,5 miljoner ton. Tillväxten var över 5 miljoner ton jämfört med året innan. Detta innebär att sjötransporterna hämtat sig från fallet 2009, då transporterna rasade med nästan en femtedel jämfört med toppåren 2007–2008 (102 miljoner ton). Importen uppgick i fjol till totalt 54,2 miljoner ton och uppvisade alltså en ökning på 5,3 procent jämfört med året innan. Exporten uppgick totalt till 44,3 miljoner ton, d.v.s. en ökning på över 6 procent.

Transitotransporterna stannade på samma nivå som året innan, d.v.s. 7,5 miljoner ton. Inom inrikes sjöfart transporterades gods för totalt 8,8 miljoner ton; under 2000-talet har den totala godsmängden varierat mellan 5 och 9 miljoner ton.

Det transporterades fler passagerare i utrikes sjöfart än någonsin tidigare, sammanlagt 17,7 miljoner. Estlandstrafikens andel var 41,5 procent, alltså en ökning på 5,2 procent, till totalt 7,3 miljoner passagerare. Sverigetrafikens andel minskade däremot med två procent och uppgick till totalt 9,1 miljoner passagerare.

Antalet fartyg som anlöpt hamnarna stannade på nästan samma nivå som året innan. Sjötransporterna utrikes ökade endast 1,1 procent. Förändringarna inom fartygstrafiken följer sjötransporternas allmänna utveckling. Inom inrikes sjöfart håller sig antalet fartygsanlöp i stort sett på samma nivå från år till år, så också nu.
 
Järnvägstransporterna minskade

Det svåra läget inom världsekonomin avspeglade sig i godstransporterna på järnvägarna, speciellt under slutet av året. År 2011 uppgick transporterna av gods på järnvägarna till 34,8 miljoner ton, d.v.s. en minskning på tre procent jämfört med året innan. Inrikes järnvägstransporter ökade med en procent, medan de internationella järnvägstransporterna minskade med tio procent. Transporten av gods på järnvägarna utgörs närmast av skogs-, metall- och den kemiska industrins transporter. Metallindustrins transporter uppvisade tillväxt förra året.

Inom persontrafiken på järnvägarna år 2011 företogs 68,4 miljoner resor av vilka 13,3 miljoner i fjärrtrafiken och 55,1 miljoner i närtrafiken. Antalet passagerare minskade med en procent både i fjärrtrafiken och i närtrafiken, jämfört med året innan. Fjärrtrafiken till Ryssland ökade med nästan 30 procent jämfört med året innan, p.g.a. den nya snabba tågförbindelsen och antalet resor uppgick till 443 000.

Trafiken på huvudvägarna uppvisade en liten ökning

År 2011 ökade trafiken på huvudvägarna totalt med 2,6 procent jämfört med året innan.
Den tunga trafiken på huvudvägarna ökade med omkring 2,7 procent. Person- och paketbilstrafiken ökade med 2,6 procent. Regionalt sett ökade trafiken mest i Egentliga Finland¬ – 3,3 procent och i Nyland – 2,9 procent.  Den tunga trafiken ökade mest i Lappland – 3,7 procent och gång-, cykel- och mopedtrafiken i Egentliga Finland – 3,3 procent.

Normalt ökar trafiken på huvudvägarna årligen med 1–3 procent. Det finns lite mer än tre miljoner bilar i trafik i Finland och med dem körs i medeltal 58 miljoner kilometer per dygn på huvudvägarna, vilket utgör en tredjedel av all biltrafik. Omkring 80 procent av godstransporterna på vägarna använder huvudvägarna. Huvudvägnätets längd, 13 300 kilometer, utgör bara tre procent av hela vägnätets längd (landsvägar, gator och enskilda vägar). Information om trafiken på huvudvägarna erhålls från de automatiska mätstationerna (LAM). Under ett dygn samlar de automatiska mätstationerna in 3–4 miljoner observationer.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv