Hoppa till innehåll

Byggarbetet för systemet som förnyar tågövervakningen inleds mellan Tammerfors, Björneborg och Raumo

Publicerad 16.9.2024 9.00

 

Byggarbetet inom projektet som förnyar tågövervakningen i hela Finland inleds på banavsnitten mellan Tammerfors, Björneborg och Raumo i september. Arbetet syns i terrängen, men påverkar inte persontågstrafiken tills vidare.

Trafikledsverkets mål är att förnya systemet som övervakar säkerheten i tågtrafiken (ATP) före 2040. De första arbetena inleds på banavsnitten mellan Tammerfors, Björneborg och Raumo. Det framtida systemet har hittills testats på en sluten testbana, och nu tas systemet i bruk för den vanliga person- och godstrafiken.

De första arbetsobjekten finns på sträckan Kumo-Raumo och Lielax-Suoniemi. ”Det uppstår knappt något buller eller damm i detta infrastrukturprojekt, dvs. det är ett osynligt projekt för dem som bor längs med banan.  Det kommer att förekomma trafikkonsekvenser från och med oktober, och tills vidare endast för godstrafiken. Arbetena samordnas med trafiken och på så sätt kan eventuella konsekvenser för trafiken hållas så små som möjligt. Däremot erbjuder projektet avsevärda möjligheter för framtidens tågtrafik”, säger projektchef Aapo Tiilikainen.

Den kommande tågövervakningen är kompatibel med det europeiska tågövervakningssystemet, vilket förutsätts av Finland. Tågövervakningen är radionätbaserad och minskar på mängden fysisk signalutrustning längs med banan, och därför heter projektet Digispår. Digispåret möjliggör en effektivare användning av bankapaciteten, förbättrar tågtrafikens driftssäkerhet, punktlighet och säkerhet. 

Den nuvarande tågövervakningen (ATP) håller på att nå slutet av sin livslängd i slutet av detta årtionde. Tågövervakningen består av säkerhetsutrustning på både tågen och på banan som automatiskt säkerställer tågens rätta hastighet och efterlevnad av signalerna.
Byggarbetena inleds som en del av Digispårets utvecklings- och verifieringsfas, vars totala budget är 130 miljoner euro. Arbetet blir klart i början av 2027. Trafikledsverket, Fintraffic och kommunikationsministeriet genomför projektet i samarbete med andra aktörer.

Mer information:
projektchef Aapo Tiilikainen tfn 029 534 3032

Projektet Digispår för Finland mot en säkrare, effektivare och smidigare järnvägstrafik. Projektet förnyar det föråldrade tågövervakningssystemet och tar i bruk en sameuropeisk radiobaserad tågövervakning på hela bannätet. Digispåret möjliggör en säker trafik, bättre servicenivå och ökad kapacitet, samt skapar en långsiktig teknisk grund för den finländska spårtrafiken. Trafikledsverket, Fintraffic och kommunikationsministeriet genomför projektet i samarbete med andra aktörer.


EU_next_generation

Bilagor