Kyrkslättsvägens övergångsbro tjänar som Kyrkslätts centrums mest betydande infartsled och går över banan Helsingfors–Åbo, det vill säga Kustbanan, samt Munkkullavägen och Stationsbågen. Den nuvarande bron, som är i dåligt skick och försedd med viktbegränsning, ersätts med en 100 meter lång plattbro i armerad betong. Bron blir färdig i två faser.
Först byggs bro B, som placeras öster om den nuvarande bron. När bro B är färdig i maj 2023 flyttas trafiken till den nya bron. Sedan börjar rivningen av Kyrkslättsvägens nuvarande övergångsbro. På dess plats byggs bro A, som blir färdig i februari 2024.
– Arbetet har inletts i fråga om bro B med avlägsnande av ytjord. Sedan börjar vi bygga en stödvägg och konstbyggnader i betong, så som stödmurar och pålplatta, med en ny vägsträckning bredvid köpcentret möjliggörs, berättar arbetsplatschefen för projektet Vilho Hiltunen vid Kreate.
Pålningarna av underbyggnaden till bro B börjar vid Kustbanan i oktober. Byggandet av stödväggen och stödmuren samt pålningarna kan orsaka buller vardagar kl. 7–18. En del av arbetena i närheten av tågbanan och på banan utförs på natten, då tågtrafiken är lugnare. Nattarbete som orsakar buller utförs i några nätter i augusti. Vi meddelar separat invånarna i närområdet om detta i enlighet med bullertillståndet.
Fordonstrafiken kommer att vara normal
Fordonstrafiken fortsätter på Kyrkslättsvägen under hela broentreprenaden, och inga betydande trafikarrangemang är i sikte.
– Trafikarrangemangen genomförs med hastighetsbegränsningar och ändringar av filer, och vid behov kan det vara nödvändigt att göra filerna smalare. Fotgängarna och cyklisterna flyttas till den nya bron när bro B är färdig, varefter den nuvarande bron för gång- och cykeltrafik rivs, säger Hiltunen.
I och med broentreprenaden flyttas linjerna nedanför bron på Munkkullavägen och Stationsbågen. Vägarna byggs efter att broarna har blivit färdiga.
I sin helhet blir Kyrkslättsvägens övergångsbro färdig i juli 2024, och detta är den största broentreprenaden i Kyrkslätts kommuns historia. Kostnaderna för projektet är cirka 10,5 miljoner euro, som Kyrkslätts kommun står för.
Ytterligare information:
projektchef, Erkki Mäkelä, Trafikledsverket, tfn. 029 534 3822, fornamn, [email protected]
projektchef, Hannu Ruhanen, Kyrkslätt kommun, tfn. 040 126 9866, fornamn,[email protected]
Arbetschef Matti Rekilä, Kreate Oy, tfn 040 532 2171, [email protected]
Arbetsplatschef Vilho Hiltunen, Kreate Oy, tfn 0500 874263, [email protected]