Hoppa till innehåll

Banarbetssäsongen 2017 är i full gång - redan i planeringsskedet satsar man på att minimiera olägenheten för passagerare och godstransporter

Publicerad 22.5.2017

Trafikverket planerar samordningen av banarbete och trafik i samarbete med järnvägsföretagen och beställarna. Trots den noggranna planeringen kan trafikstörningar inte undvikas helt. I sommar kommer det att utföras banarbeten som påverkar trafiken bland annat på sträckorna Helsingfors–Tammerfors och Seinäjoki–Uleåborg samt i Äänekoski.

Sommaren 2017 pågår banarbeten som påverkar trafiken inom till exempel projekten: Bättre funktionalitet på Helsingfors bangård, byggandet av Tripla i Böle, förbättrad kapacitet på banavnittet Helsingfors-Riihimäki, förnyade säkerhetsanordningar på banavsnittet Riihimäki-Tammerfors, trafikförbindelserna till bioproduktfabriken i Äänekoski, grundlig förbättring av banavsnittet Uleåborg-Kontiomäki och järnvägsprojektet Seinäjoki-Uleåborg. VR informerar om ändringarna som påverkar tågresenärer via sina egna kanaler (länk)

Satsning på att minimera olägenheten för resenärer 

I Trafikverkets processer för banarbete beaktas hela transportsystemets behov. 

"Vår princip är att banarbetet inte får orsaka oskälig olägenhet för trafiken och att byggandet ska hålla hög kvalitet", säger Juha Kröger, banarbetsansvarig vid Trafikverket. 

"Det är viktigt att vi i god tid ger förhandsinformation om hur banarbetet påverkar trafiken för att trafikoperatörerna ska kunna beakta ändringarna i sina tidtabeller och Trafikverket för sin del ska kunna producera högklassig passagerarinformation. Då vi bedömer konsekvenserna av banarbetet måste vi också tänka på hur arbetet påverkar hela nätverket; järnvägsnätet är en helhet där allt hänger ihop", säger Kröger.

Det vidtas flera åtgärder för att minimera trafikolägenheterna. Arbetet utförs till exempel vid sådana tidpunkter då det är mindre trafik, i praktiken nattetid, på veckoslut eller utanför pendlingstrafikens trafiktoppar. Man försöker också bygga järnvägar under helgerna, då det annars också är mindre trafik. Under till exempel midsommarhelgen är trafiken avstängd i 48 timmar på banavsnitten Riihimäki-Tammerfors, Åbo-Toijala och Tammerfors-Seinäjoki. Då kommer man på flera ställen att utföra krävande arbeten för att förbättra eller bygga broar samt byta ut växlar.  

Vissa arbetsskeden kräver ännu längre trafikavstängningar. Till exempel den grundliga förbättringen av tunnlarna på järnvägen mellan Jämsä och Jyväskylä, som påbörjas vid midsommar, kräver en sex veckor lång total avstängning, då persontrafiken ersätts med bussar och godstrafiken dirigeras till omvägar.

Trafikverket måste meddela om tidpunkterna för banarbetet i god tid för att järnvägsoperatörerna ska hinna planera sina tidtabeller och för att ändringarna ska orsaka så liten olägenhet som möjligt för näringslivet eller passagerarna.  I Beskrivningen av Finlands bannät informerar Trafikverket, redan 1,5 år före varje tidtabellsperiods början, om viktiga banarbeten som orsakar antingen kortare eller längre trafikavstängningar.

Ytterligare information:
banarbetskoordinator Juha Kröger, tfn 029 534 3853 eller [email protected]

Banarbeten som inverkar på VR:s persontrafik
Beskrivning av Finlands bannät

 

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv