Hoppa till innehåll

27.11.2013 Trafikverkets isbrytarupphandling framskrider

Publicerad 27.11.2013

Trafikverket har som uppgift att trygga förutsättningarna för vintersjöfarten och se till att näringslivets sjötransporter fungerar året runt. Fungerande och kostnadseffektiv isbrytarassistans är en av de kritiska konkurrensfaktorerna för Finlands näringsliv och utrikeshandel.

Trafikverket håller på att upphandla en ny konventionell isbrytare för att ersätta den isbrytningskapacitet som avtar under de närmaste åren. Projektet har beviljats 24 miljoner euro i EU-stöd, vilket innebär att finska statens finansieringsandel har minskat betydligt.

I konkurrensutsättningen som utfördes enligt upphandlingslagen fick Trafikverket två anbud inom utsatt tid, av STX Finland Oy och Arctech Helsinki Shipyard Oy.

Arctech Helsinki Shipyard Oy valdes till att bygga isbrytaren. Målet är att avtalet undertecknas inom slutet av året och att isbrytaren börjar byggas i början av nästa år.

Anbudet av STX Finland Oy måste förkastas eftersom det var i strid med anbudsbegäran.

Den nya konventionella isbrytaren representerar senaste nytt inom högteknologin och den har planerats särskilt för krävande isbrytning i Östersjön. Isbrytaren använder både diesel och LNG (dvs. flytande naturgas) som bränsle, vilket minskar både dess utsläpp och bränslekostnader. Dessutom har den nya konventionella isbrytaren oljebekämpnings- och nödbogseringskapacitet också för krävande förhållanden i öppet hav, vilket betyder att fartyget är i användning året runt.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv