Hoppa till innehåll

Trafikledsverket bygger tillgänglig infrastruktur genom att lyssna på kunderna

Publicerad 26.8.2021

Säkerställandet av tillgängligheten är lagstadgat men gynnar alla som använder farlederna. Tillgängligheten säkerställs under infrastrukturens hela livscykel. Även i detta arbete spelar kundupplevelserna en viktig roll.

En gammal man sitter i sin rullstol och väntar på bussen.

Världens befolkning föråldras och Finland är i toppen av statistiken i Europa och även hela världen: vi har redan över en miljon rörelsehindrade eller funktionshindrade invånare. Utöver dem upplever också de grundläggande friska stunder i livet när det inte är lätt att röra sig – till exempel om man sträcker ryggen, bär bagage eller skuffar barnvagn.

"Byggandet av en tillgänglig verksamhetsmiljö är lagstadgat och målet är att försäkra jämlikheten mellan medborgarna och möjligheten att röra sig självständigt. Men nog är det annars också vettigt att möjliggöra tillgängligt färdande. När det är lätt och smidigt att röra sig är det till nytta för oss alla", berättar Minna Kostamo-Rönkä, tillgänglighets- och miljöexpert vid Trafikledsverket.

Tillgänglig infrastruktur i alla väder och i alla skeden av trafikledshållningen

I Trafikledsverkets uppgiftsfält ingår tillgänglighetsfrågor från förhandsplanering till avslutande och underhåll av projekt.

"Till våra uppgifter hör bland annat att fundera över, bygga och förbättra tillgängligheten i stationsmiljöerna tillsammans med andra aktörer. Detta omfattar stationshallar, förbindelser till plattformarna, service på stationerna och fastigheterna inomhus och utomhus (servicepunkter, toalett, guidning, belysning) och taxi-, trafik- och parkeringsplatser för bilar och cyklar samt anslutningsparkeringsplatser och rutter till dem", säger Kostamo-Rönkä.

I samband med statens infrainvesteringar förbättrar Trafikledsverket också förhållandena för gång och cykling inom projektets influensområde.

"Även om projektet i sig inte är ett projekt för att förbättra gång- eller cykeltrafikens infrastruktur, ska även denna infrastruktur beaktas i varje projekt", fortsätter Kostamo-Rönkä.
I alla Trafikledsverkets projekt är det också ytterst viktigt att fundera över hur vinterunderhållet av infrastrukturen ordnas och hur lederna hålls tillgängliga i alla väder.

Tillgänglighetens många nivåer tacklas genom samarbete

Den riksomfattande trafiksystemplanen 2021-2032 (Trafik 12), som godkänts av riksdagen, fortsätter det nuvarande åtgärdsprogrammet Digitala tjänster för trafik och kommunikation så att de blir tillgängliga. Åtgärdsprogrammet avslutas i år. Under transporten 12 ska bland annat viktiga förbindelsesträckor fastställas för vilka man eftersträvar fria resekedjor på hög nivå.

I planen ingår också att främja gång- och cykeltrafiken genom att bland annat bygga tillgängliga leder samt anslutningsparkeringsplatser för cyklar. Även utvecklingen av tillgänglig passagerarinformation ingår i trafiksystemet.

"Tillgänglighet är ett omfattande fält. För att uppnå det bästa slutresultatet krävs förutom planer även ett starkt samarbete med olika aktörer samt att man lyssnar på användarna av trafiklederna. I anslutning till detta inleder vi bland annat kundmöten med handikapporganisationerna i år och pilottestar en ny medborgarauditeringsmodell där olika grupper av motionärer får testa hur våra arbetsplatsarrangemang fungerar i praktiken", avslutar Kostamo-Rönkä.

Mer information:
sakkunnig, tillgänglighet och miljö Minna Kostamo-Rönkä, tfn 029 534 3337, [email protected]

 

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv