Hoppa till innehåll

I sommar utförs många banarbeten på olika håll i Finland

Publicerad 14.5.2021 14.18

 

En stor del av banarbetena infaller också i år på sommaren. I år utförs banarbeten med en något större volym än i fjol.  Man strävar efter att utföra banarbetena vid en tidpunkt då de orsakar så lite olägenhet för trafiken som möjligt.

Banorna iståndsätts och banprojekt genomförs under hela året, men när marken smälter och sommaren börjar ökar arbetet. Såväl mindre grundliga förbättringar som till exempel större banprojekt som Luumäki-Imatra orsakar ändringar i gods- och persontrafiken.  

"I år utförs något fler banarbeten än i fjol. Den rådande coronasituationen har inte haft någon betydande inverkan på hur banarbetena framskrider", berättar Jussi Lindberg, direktör för avdelningen för projektgenomförande från Trafikledsverket.

Tidpunkterna för banarbetena planeras så att de orsakar så liten olägenhet som möjligt för trafiken. Detta är dock inte alltid möjligt. Därför utförs traditionellt mycket banarbeten under veckoslut och midsommar, då det är lite trafik. 

Nedan listas de banarbeten som har större inverkan på tågtrafiken. 

Södra Finland 

- Iståndsättningen av Smedsmästarsvägens bro över Ring I vid Bocksbacka station fortsätter under juni-augusti och orsakar ändringar i spåren. 
- På banavsnittet Helsingfors-Riihimäki pågår det första skedet av kapacitetsökningen. Detta medför ändringar i användningen av spåren och perrongerna. 
    - Spårtrafikens säkerhet i Kervo förbättras genom att ställverket förnyas,
    vilket orsakar ändringar i tågtrafiken i sommar. 
- Byggandet av cykeltunneln under Helsingfors centralstation medför ändringar i spåranläggningarna (Kaisantunneli) ända fram till december 2023. Det är fråga om Helsingfors stads projekt. 
- Elektrifieringen av banavsnittet Hangö-Hyvinge orsakar avbrott i godstrafiken i sommar på vardagsnätter och veckoslut. I Hyvinge och Nummela orsakar arbetena med att sänka banan vid broarna ett cirka 50 timmars avbrott i godstrafiken under midsommar. Persontransport med buss 7.6.-11.12.2021. 
- På banavsnittet Helsingfors–Åbo, dvs. Kustbanan utförs fortsättningsvis grundliga förbättringsarbeten. Mellan Karis och Åbo förekommer ett totalavbrott i trafiken under perioden 29.5-7.6. 

Västra Finland 

- På banavsnittet Tammerfors-Seinäjoki förnyas säkerhetsanordningarna, vilket orsakar ändringar i gods- och persontrafiken under hela året. Trafikavbrotten genomförs nattetid. 
- Banavsnittet Tammerfors-Jyväskylä förbättras, underhållsarbetena orsakar ett långt trafikavbrott på ca. 48 timmar under midsommar. 
- Vid de grundliga förbättringsarbetena av banavsnittet Björneborg-Mäntyluoto orsakar brobyggena och förnyandet av växlar trafikavbrott för godstrafiken från augusti till november. 

Östra Finland 

- I banprojektet Luumäki-Imatra förbättras servicenivån för banavsnittet. Projektet orsakar ett stort antal trafikavbrott på bansträckan under veckan och veckosluten samt ändringar i gods- och persontrafiken. 
- I projektet Kouvola–Kotka/Fredrikshamn grundrenoveras banavsnittets överbyggnader och broar, axelvikten höjs, säkerhetsanordningar förnyas och bland annat Kotolahti bangård utvidgas. Arbetena orsakar ändringar i gods- och persontrafiken under tiden 3.5 -31.10.2021. 
- Bangården i Joensuu iståndsätts, vilket orsakar ändringar i användningen av spåren under tiden 3.5 - 23.8.2021.

Norra Finland

- Vid elektrifieringen av Iisalmi-Ylivieska sker arbetena med att sänka spåren från juli till september och orsakar ett totalavbrott under perioderna 20-23.8 och 27-30.8.
- Grundliga förbättringen av banavsnittet Kontiomäki-Vuokatti orsakar dagliga trafikavbrott under juni-september. 
- Mellan Kontiomäki och Pesiökylä orsakar förnyandet av överbyggnaderna trafikavbrott i godstrafiken från juli till oktober. 
- Ändringarna i Ypykkävaara och Vartius spåranläggningar på banavsnittet Kontiomäki - Vartius orsakar långvariga trafikavbrott för godstrafiken under maj-september.
- I Uleåborg görs en grundlig förbättring och broar repareras. Reparationerna av underfartsbroarna på Kenttätie och Kasarmitie orsakar ett ca. 50 timmar långt avbrott i all tågtrafik från Uleåborg mot norr 28.8 och 4.9. 
- Spårbytet mellan Uleåborg och Kemi påverkar passagerar- och godstrafiken veckorna 24, 34 och 35.

Mer information:

sakkunnig, styrning och administration av järnvägstrafiken
Juha Kröger
tfn 029 534 3853
[email protected]

direktör för avdelningen för projektgenomförande
Jussi Lindberg
tfn 029 534 3820
[email protected]

Obs! Mer information om ersättande transporter för passagerartrafiken samt avvikande tidtabeller för tågen finns på VR:s webbplats. 

Se alla banarbeten 2021 här 

Mer information om projekten och projektchefernas kontaktuppgifter


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv