Hoppa till innehåll

”Som att föra stafettpinnen vidare” – BIM-verktyget möjliggör principen om all service över samma disk

Publicerad 23.3.2023

Kuvakaappaus BIM-työkalusta.

Trafikledsverket har tagit i bruk ett webbläsarbaserat BIM-verktyg för att se och granska infrastrukturmodellmaterial (https://viewer.vektor.io/). Dess mål är både att främja utnyttjandet av infrastrukturmodeller och att förenhetliga verksamhetssätten. Projektet Rv 4 Kirri-Tikkakoski visade i praktiken fördelarna med verktyget.

Ibruktagandet av verktyget BIM (Building Information Model) är en del av den långsiktiga utvecklingen av Trafikledsverkets infrastrukturmodellering, vars utgångspunkt är att alla projekt ska genomföras enligt infrastrukturmodeller och enligt öppna standarder för informationshantering.

"När infrastrukturmodellerna används under ledens hela livscykel, från planering till byggande och underhåll, får man den bästa nyttan av datamodellerna", sammanfattar utvecklingsenhetens chef Tarmo Savolainen vid Trafikledsverket.

Verktyget är avsett för både Trafikledsverkets och NTM-centralernas gemensamma bruk.

Det centrala målet är att kombinera information

Till infrastrukturmodelleringens viktigaste tankar hör överförande av splittrad information till standardiserad form. Ökad medvetenhet, gemensamma verksamhetssätt, anvisningar och system samt verksamhetsplanen är en viktig del av det omfattande ibruktagandet av infrastrukturmodellbaserade verksamhetssätt. Målet är att informationen i projektportalen ska kunna granskas direkt med hjälp av integration i BIM-verktyget. Informationen överförs således från portalen med hjälp av integrationer även till andra system, såsom Velho-systemet som fokuserar på import, visning och sökning av projekt- och vägdata.

"Vårt centrala mål är att förenhetliga informationen i detta enorma informationshav. När information fås i samma form från alla olika planerings- och byggskeden kan rätt information lätt tas i bruk och inga dataavbrott uppstår", förtydligar Jenna Ikonen, sakkunnig inom infrastrukturmodellering vid Trafikledsverket.

"Infrastrukturmodellering gör det lättare att se förhållandena mellan saker och ting: likheter och skillnader. Med infrastrukturmodellering vid trafikledsbyggande kan man till exempel i samma modell smyga in information om både den väg som planeras och den omgivande miljön, så att all information är på samma nivå", tillägger Ikonen.

Förtydligande av förhållandena mellan saker och ting

Med hjälp av det centraliserade verktygets taktik kan man granska utgångs- och planeringsmaterial samt se kombinationsmodeller och utfallsmaterial. Det observerades i praktiken i projektet Rv 4 Kirri-Tikkakoski, där verktyget anpassades till såväl planerings- och bearbetningsbehov som ledningsbehov. Med hjälp av verktyget analyserade man risker och granskade tillfälliga och planerade konstruktioner, man fick information om terrängen samt hur föremålet för upphandlingen med tillgänglig information ser ut i olika kategorier, det vill säga i beredningen, konkurrensutsättningen, byggandet och verksamheten under garantitiden.

"Projektets vägplan var ännu inte tillgänglig enligt infrastrukturmodellen, men vi ändrade planen och kunde på så sätt börja använda BIM-verktyget. I praktiken märkte vi att verktyget underlättade arbetet, eftersom vi från början till slut fick information i en enhetlig form så att vi under hela projektets gång hade tillgång till ett verktyg som alla parter kunde utnyttja", förklarar BIM-expert Ari Mäkelä vid Trafikledsverket.

I och med att BIM-verktyget tas i bruk behövs alltså inga separata visningsverktyg för att granska olika material, utan samma program används både för att granska utgångs- och planeringsmaterial och för att granska kombinationsmodellen och utfallsmaterialet.

"Inte en dag utan BIM”

Systemet som på några år utvecklats med fart kompletteras med en automatisk granskningsegenskap för modellen, vilket förbättrar kvalitetshanteringen av i synnerhet planering och övriga data. Standardiserad metadata i kärnan av informationen gör granskningen enkel. I praktiken presenterar verktyget egenskaperna hos material som innehåller metadata i vyer, vilket gör det lättare att jämföra och samordna saker sinsemellan. Uppgifterna kommer i maskinläsbar och enhetlig form.

"Det går inte längre en enda dag utan BIM-verktyget, vare sig man har att göra med sin egen personal, konsulter eller entreprenör. Nu spelar alla med modeller och går inte längre från en plats till en annan med en mapp under armen. Genom en gemensam syn kan saker och ting presenteras tydligare och relationerna mellan dem kommer fram. Det används till exempel vid offentliga tillställningar där man med hjälp av verktyget kan åskådliggöra verkliga situationer till exempel om trafikarrangemangen, och utifrån modellen visa hur slutresultatet av byggandet ser ut", berömmer Mäkelä, som talar för infrastrukturmodellering.

Målet är göra det infrastrukturmodellbaserade arbetssättet till en allt större del av planeringen och byggandet. Det blir lättare att använda verktyget och fördelarna med det framträder bättre när det inkluderas i projektet redan från första början. Vid Trafikledsverket utbildas för närvarande både NTM-centralernas och verkets egen personal i ämnet.

"Att utnyttja infrastrukturmodellbaserad verksamhet är som att föra stafettpinnen vidare. Verktyget är till största nytta när det är med och berikar informationen under hela projektets livscykel och förbättrar kvalitetskontrollen under hela projektets gång, och då ligger vi i kärnan av projektportalen och verktyget: en splittrad verktygslåda med många verktyg omvandlas till principen om all service över samma disk", summerar Mäkelä.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv