-
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron -projektet: Vid Hessundsbrons projektdel utförs pålningsarbeten som orsakar buller
Hanketiedote 1.6.2023Gång- och cykelleden söder om Hessundsbron flyttas på en cirka 200 meter lång sträcka till en separat rutt under arbetet. Pålningsarbeten utförs i anslutning till byggandet av farleden som...
-
De första mötena för allmänheten om banprojekten Åbo–Nystad och Reso–Nådendal ordnas i maj–juni
Tiedote Hanketiedotteet Hanketiedote Hankeuutinen 30.5.2023Mellan Åbo och Nystad samt mellan Reso och Nådendal planeras ombyggnad av järnvägen och plankorsningarna. Det har nu blivit dags att presentera järnvägsplanerna. Planerna presenteras vid de...
-
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron -projektet: En ny sänkt hastighetsbegränsning införs på gamla Rävsundsbron
Hanketiedote 26.5.2023På grund av tidvis exceptionella mätresultat som avslöjats i de kontinuerliga tillståndsinspektioner som Egentliga Finlands NTM-central har utfört har nya trafikbegränsningar införts på den gamla...
-
Sydbottenbanan i dåligt skick och klarar inte av trafik
Tiedote 24.5.2023Trafikledsverket har gjort en kartläggning av skicket på Sydbottenbanan, dvs bansträckan mellan Seinäjoki och Kaskö. Utifrån kartläggningen är de reparationsbehoven betydande. Trafikmängderna på...
-
Försök som syftar till att minska nattarbetet i beläggningsarbeten på landsvägar
Tiedote 22.5.2023Beläggningsarbeten på landsvägar har traditionellt sett utförts nattetid, särskilt på de livligaste vägarna, om nattarbetet har minskat trafikstörningarna samt förbättrat arbets- och...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Logomobron är inte avsedd att fungera som stationsbyggnad – tillfälliga stationstjänster ordnas med separata lösningar
Hanketiedote 17.5.2023"Logomobron är inte avsedd att fungera som stationsbyggnad. Eftersom tillträdet till de nya plattformarna kommer att ske via Logomobron finns de tillfälliga stationstjänsterna i närheten av...
-
Trafikanterna nöjdare än i fjol med vinterunderhållet av landsvägarna
Tiedote 17.5.2023En undersökning som Trafikledsverket låtit göra visar att trafikanternas nöjdhet med vinterunderhållet av landsvägarna på alla delområden på riksnivå 2022–2023 steg till nästan samma nivå som...
-
Trafikledsverket begär utlåtanden om handlingsplanerna för bullerbekämpning på de mest trafikerade landsvägarna och järnvägarna
Tiedote 16.5.2023Trafikledsverket har utarbetat utkast till handlingsplaner för bullerbekämpning på de mest trafikerade landsvägarna och järnvägarna för 2023–2028. Respons på utkasten kan ges senast 16.6.2023....
-
På vilket ställe var väganvändarna nöjdast med vinterunderhållet av vägarna, var förbättrade vi mest?
Tiedote 16.5.2023Trafikledsverket utredde som vanligt var i Finland de nöjdaste väganvändarna fanns under förra vintern och var väganvändarnas nöjdhet förbättrades mest. Enligt undersökningen om väganvändarnas...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo förbättrar säkerheten, tillgängligheten och estetiken på Åbo personbangård
Hanketiedote 15.5.2023De nya passagerarplattformarna kommer att ligga i området mellan Brahegatan och Formansgatan. Tillträdet till de nya plattformarna går via Logomobron. "Att avlägsna plattformsstigen förbättrar...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Nummis underfartsbro rivs under vecka 22
Hanketiedote 8.5.2023Nummis underfartsbro rivs under fyra dagar och nätter 30.5–2.6.2023. En del av Helsingforsgatan stängs för fordonstrafik under rivningsarbetet. Efter rivningen börjar byggandet av en ny...
-
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron -projektet: En tillfällig cirkulationsplats tas i bruk på Skärgårdsvägen från och med vecka 19
Hanketiedote 3.5.2023Inom projektet Lv 180 Förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron tas en tillfällig cirkulationsplats för fordonstrafik i bruk på Skärgårdsvägen från och med vecka 19. Cirkulationsplatsen är i...
-
Säkerhetsanordningssystemet på bangården i Karleby tas i bruk i maj
Hanketiedote Uutinen Hankeuutinen 2.5.2023Det nya säkerhetsanordningssystemet på bangården i Karleby tas i bruk onsdagen den 10 maj. Det är tillfälligt trafikstopp på bangården den 8–10 maj. Samtidigt ändras passagerarnas...
-
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: Att bygga under vatten: kunskap som går djupare än ytan
Uutinen Hankeuutinen 27.4.2023 -
Uppdatering för tidtable för det nästa Digiroad-publicerin
Uutinen Uutinen 21.4.2023 -
Banprojektet Kuppis–Åbo: Rivningen av järnvägsbron över Aura å inleds
Hanketiedote 14.4.2023Arbetet för att främja en smidigare spårtrafik och mer fungerande bangårdar inleds på våren i hela projektområdet Kuppis–Åbo. Först inleddes arbetet på brobygget över Aura å, där man har börjat...
-
Trafikledsverkets årligen uppdaterade investeringsprogram för åren 2024–2031 har publicerats
Tiedote 13.4.2023Investeringsprogrammet är Trafikledsverkets syn på de nya järnvägs-, landsvägs- och farledsprojekt som ska genomföras och deras effekter. Riksdagen beslutar om ett eventuellt genomförande av...
-
PÅMINNELSE OM MEDIAEVENTET: Lv 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron -projektets mediaevenemang 20.4.2023
Hanketiedote 13.4.2023Välkommen till Lv 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron -projektets mediaevenemang. Evenemanget hålls i hotell Kalkstrand i Pargas torsdag den 20e april. Presentationerna börjar klockan...
-
Båtsäsongen börjar – farledskanalerna öppnas i maj
Tiedote 12.4.2023Trafikledsverket öppnar farledskanalerna för trafik under perioden 5.5–19.5.2023. Båtförarna bör vara särskilt noggranna i början av säsongen, eftersom till exempel farledsmärkena kan ha flyttat på...
-
Projektet Lv 180 Förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron: byggsäkerheten garanteras genom omsorgsfull planering och noggranna arbetssätt
Uutinen Hankeuutinen 11.4.2023