-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Gjutningen av locket på Skolgatans bro minskar antalet filer som är i bruk ons 3.4.2024
Hanketiedote 28.3.2024Gjutningsarbetena på bron på Skolgatan begränsar antalet filer som är i bruk onsdagen 3.4.2024. En del av dagen är också en trafikdirigerare på plats för att styra trafiken. Locket för det första...
-
I början av april inleds byggnadsarbetet av Esbo stadsbana vid Björkgårds järnvägsstation
Projektnyhet 27.3.2024 -
Banprojektet Kuppis–Åbo: Två filer ur bruk på Helsingforsgatan vid Nummis underfartsbro fr.o.m. 26.3.2024
Hanketiedote 22.3.2024På grund av gjutningsarbetena på underfartsbron i Nummis tas två körfält från Helsingforsgatan tillfälligt ur bruk i början av påskveckan. Det utlovas också korta trafikstopp. På Helsingforsgatan...
-
Trafikledsverkets investeringsprogram 2025–2032 har färdigställts
Tiedote 21.3.2024Trafikledsverket har utarbetat ett nytt investeringsprogram för trafikledsnätet för åren 2025–2032. Investeringsprogrammet som uppdateras årligen är Trafikledsverkets ståndpunkt om genomförandet...
-
Projektet Lv 180 Förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron ansöker om miljötillstånd för krossning av återvunnen betong
Hanketiedote 20.3.2024Projektet ansöker om tillstånd för krossning av betong på deponeringsområdet för jordmassor i Kirjala. Tillståndet gäller betong från projektområdet som lämpar sig för återvinning. Den på...
-
Esbo stadsbana: en del av Kamrersvägen stängs för perioden från april till slutet av oktober
Projektnyhet 19.3.2024 -
Banprojektet Kuppis–Åbo: Uraputki blir mindre, körfälten på Helsingforsgatan breddades
Hanketiedote 15.3.2024Från och med måndagen den 18 mars 2024 minskar underfarten Uraputki till cirka 2,5 meter både i fråga om bredd och höjd. Orsaken är att arbetet med att bygga den nya underfartsbron över Uraputki...
-
En huvudsakligen normal tjällossningsvår utlovas på vägnätet, på bannätet är situationen svårare
Tiedote 15.3.2024I Finland klarar sig vägnätet troligtvis med en i genomsnitt normal tjällossning och i sydöstra Finland med en tjällossning som är lättare än normalt. Men i norra Finland förutspås tjällossningen...
-
Banarbeten på Esbo stadsbana påverkar trafiken i sommar – fem veckors trafikavbrott på Kustbanan från och med midsommar
Hanketiedote 14.3.2024Byggarbeten på Esbo stadsbana orsakar ändringar i tågtrafiken särskilt mellan den 24 juni och den 28 juli 2024. Trafiken på Kustbanan väster om Alberga avbryts och ersättande trafik ordnas....
-
Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: Locket på den nya Hessundsbron gjuts i mars
Hanketiedote 13.3.2024Byggandet av den nya Hessundsbron har framskridit till ett betydande skede: brolocket gjuts från och med den 19 mars. Den nya bron öppnas för trafik i slutet av 2024. Det tar cirka 50 timmar att...
-
Målsättningen är 4 000 kilometer beläggning med hjälp av tilläggsfinansiering
Tiedote 11.3.2024Ökningen av landsvägsnätets reparationsskuld kan i år brytas med hjälp av tilläggsfinansiering som beviljas av regeringen. Trafikledsverket och NTM-centralerna eftersträvar ett riksomfattande...
-
Konditionsklassificeringen av broarna i Finland förnyades
Tiedote 19.2.2024Trafikledsverket har förnyat modellen för konditionsklassificering av broar utifrån en färsk projektrapport. En granskning ur två olika perspektiv, strukturell kondition och trafiksäkerhet, ger en...
-
Näringslivets nöjdhet med trafiklederna och transporterna förblev på en relativt god nivå
Uutinen Nyhet 15.2.2024 -
Banprojektet Kuppis–Åbo: Trafikavbrott vid Skolgatans underfartsbro 12–16 februari 2024
Hanketiedote 9.2.2024Vid Skolgatans underfartsbro förekommer korta trafikavbrott 12–16 februari 2024. Avbrotten beror på att brons stålbalkar lyfts. Stålbalkarna lyfts flera gånger under dagen. Trafiken stängs av...
-
Trafikledsverket publicerade tre utredningar om Kustbanan – ny information om reparations- och utvecklingsbehoven
Tiedote 8.2.2024Vilka reparations- och utvecklingsbehov finns det på Kustbanan från Helsingfors till Åbo? Vilka åtgärder är mest effektiva och brådskande? Bland annat dessa frågor ger Trafikledsverket svar på i...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: År 2024 är året för stora färdigställanden
Hanketiedote 1.2.2024Illustration av Åbo personbangård. Bild: Sweco Finland Oy. Broentreprenaderna som länge varit under arbete blir färdiga under detta år. Helsingforsgatan, som är av största vikt för Åbo, får en ny...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Vid Skolgatans underfartsbro dirigeras trafiken tillfälligt från en öppning i bron 1 februari 2024
Hanketiedote 31.1.2024Vid Skolgatans underfartsbro går båda filerna som är i bruk torsdagen den 1 februari 2024 genom samma öppning i bron. Två körfält på stationssidan är i bruk. Körfältsarrangemangen gäller...
-
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: överflödig marksubstans får nytt liv i mångsidiga rekreationsområden
Projektnyhet 29.1.2024 -
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: Skjutning av betongledskonstruktion – liten men utmanande förflyttning med stor betydelse
Projektnyhet 26.1.2024 -
Byggandet i projektet Esbo stadsbana inleds
Hanketiedote 10.1.2024Det första arbetsskedet är trädfällning i närheten av banan i området Alberga–Kilo–Kera. Projektets planeringsfas, som pågått i cirka tre år, avslutas när det egentliga byggandet inleds konkret...