Hoppa till innehåll

Vinterunderhållet av vägarna strävar efter att minimera de överraskningar som vintern medför

Publicerad 5.11.2024 8.30

Vintern kan överraska bilisterna, men vinterunderhållet av landsvägarna strävar efter att minska konsekvenserna av en eventuell överraskning. Halka bekämpas så proaktivt som möjligt genom att salta, sanda eller använda formiater. När det sedan kommer snö, plogas de livligast trafikerade vägarna först.

Servicenivån på vinterunderhållet påverkas av vägens betydelse och trafikmängd. Landsvägarna är indelade i vinterunderhållsklasser och plogning och halkbekämpning på livlig trafikerade vägar utförs snabbare än på vägar med mindre trafik. I halkbekämpningen strävar man efter att vara proaktiv. De lokala NTM-centralerna sköter ledningen av entreprenaderna och kvalitetskontrollen av vinterunderhållet på landsvägarna.

"På livligt trafikerade vägar tillåts högst några centimeter snö under snöfall. Efter att snöfallet upphört röjs snön från körbanorna på huvudvägarna inom 2–3 timmar. I snöstormar som återkommer några gånger under vintern arbetar man också med tilläggsutrustning och då kan snön tidvis vara till olägenhet", berättar Otto Kärki, ledande sakkunnig inom landsvägsunderhåll vid Trafikledsverket.

Trafikledsverket uppmuntrar trafikanterna att följa med väglaget innan de startar. Bilen ska ha däck enligt väglaget och man ska också se till att säkerhetsavstånden är tillräckliga. Med vinterunderhåll av vägarna strävar man inte efter sommarväglag, och till exempel svart is är förrädisk på hösten eller i början av vintern, särskilt under morgontimmarna.

Även fotgängare och cyklister ska vara uppmärksamma särskilt i krävande väderförhållanden, såsom underkylda regn. Frostkänsliga platser är bland annat underfarternas omgivningar.  Gång- och cykelvägarna är indelade i tre vinterunderhållsklasser som fastställer trafikledernas servicenivå. Nattetid kan skötselnivån för gång- och cykelvägar vara lägre.

Formiat i stället för salt vid halkbekämpning

I flera grundvattenområden används formiat i stället för salt, dvs. kemiska halkbekämpningsmedel. För miljön är skadorna av formiat mindre än skadorna förorsakade av traditionellt vägsalt, men formiat är också klart dyrare än salt. Antalet objekt inom grundvattenområden där halkan bekämpas med formiater har ökat från år till år.

"Över 1 000 ton formiatlösning används redan per år på cirka 350 vägkilometer. Formiat används i första hand för att förhindra att salthalterna i grundvattnet stiger, men det är också ett bättre alternativ för brokonstruktioner än traditionellt landsvägssalt. Formiat används till exempel på Replotbron i närheten av Vasa", säger Kärki.

En beläggning i gott skick skapar förutsättningar för ett lyckat vinterunderhåll

I år beläggs sammanlagt över 4 000 kilometer landsvägar samt gång- och cykelvägar. Den senaste motsvarande siffran uppnåddes 2020. Genom beläggningar och reparationer av vägkonstruktioner skapas också förutsättningar för ett lyckat vinterunderhåll.

”Inga underverk görs på ett år, i synnerhet inte i det lågtrafikerade vägnätet, men i vilket fall som helst är situationen på flera vägar bättre än inför förra vintern. Ju bättre vägnätet är, desto bättre kan vägarna underhållas även vintertid", konstaterar Kärki.

Mer information:

Otto Kärki, ledande expert i underhåll av landsvägar, Trafikledsverket,
tfn 029 534 3330
[email protected]

Kundupplevelserna ger riktlinjer för kommande vinteråtgärder
Läs mer om vinterunderhållet av landsvägar
Läs mer om halkbekämpning
Entreprenörer för underhåll av landsvägar på kartan
Underhåll av gång- och cykelvägar
Ge respons på vinterunderhållet

Bilagor