Hoppa till innehåll

Projektet Lv 180 Förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron: Den första flyttningen av stålkonstruktionen på den nya Rävsundsbron har lyckats

Publicerad 22.4.2024 14.24

 

De balkar som bildar stålkonstruktionen för snedkabelavsnittet på den nya Rävsundsbron har hopsatts på byggplatsen för den första flyttningens del. Stålstrukturen förflyttas genom att trycka den på plats under sammanlagt tre olika trycktillfällen. Den första tryckningen genomfördes framgångsrikt under veckoslutet 19–21.4.2024.

Förflyttningen görs genom att trycka stålstrukturen från stödet T1 i S:t Karins till pylonstödet T3 mitt i Rävsundet.  Stöden T3-T4 däremot lyfts på plats.

Den nya Rävsundsbrons stålkonstruktion består av sammanlagt 20 block. Ett block har två huvudbalkar, tvärbalkar och tvärbalkar med rep. Blockens delar har levererats i delar från en maskinverkstad i Uleåborg till byggplatsen på Rävsundsbron och sedan monterats ihop genom svetsning på plats.

"Stålkonstruktionens första krävande flyttning har planerats omsorgsfullt. Dagen D inträffade på fredag när den första delen började flyttas på plats. Flyttarbetet inleddes i ändan av Rävsundsbron på S:t Karinssidan, där stålkonstruktionen hade monterats på monteringsunderlaget, det vill säga på en så kallad lanseringsbädd. Under helgen kunde den första cirka 100 meter långa delen flyttas. Arbetet fortsätter genom att montera följande del på lanseringsbädden, vars flyttning äger rum i början av sommaren. Ett stort antal av våra toppexperter i projektet har arbetat med förflyttningsarbetet och dess beredning, och de förtjänar en stor eloge för det smidiga och säkra arbetet," tackar projektchef Janne Wikström från Trafikledsverket.

Foto taget den 19 april av de inledande stadierna av förflyttningen. Installationsnäbben är precis på väg att nå stöd T2. Foto: Trafikledsverket

Stålkonstruktionerna flyttas i fyra omgångar

Stålkonstruktionen för stödintervallet T1-T3 monteras på monteringsunderlaget i ändan av S:t Karins och stålkonstruktionen trycks från stödet T1 till stödet T3 under tre olika omgångar. Tryckningens hastighet är cirka sex meter i timmen.

I projektområdets ända mot Pargas monteras stålkonstruktionerna ovanpå hjälpstöden för broformen vid stödet T4. Avsnittet mellan brostödet T3 och infartsbron mot Pargas (T3-T4) lyfts på plats under den fjärde omgången.

Rävsundsbron är en samverkans- och snedkabelbro av armerad betong och när det kommer till infartsbron en förspänd kontinuerlig balkbro av betong. Stålkonstruktionen tillverkas i Uleåborg av Steel Group Pohjanmaa Oy:s verkstad av inhemskt tillverkat stål.

 

Mer information:

Projektchef Janne Wikström, Trafikledsverket, tfn 029 534 3600, [email protected]

Projektchef Timo Hirvasmaa, Kreate Oy, tfn 0400 627461, [email protected]

Bilagor:

infografik som illustrerar förflyttningen av stålkonstruktionen och ett foto taget den 19 april av de inledande stadierna av förflyttningen, med installationsnäbben precis på väg att nå stöd T2. Foto: Trafikledsverket

Följ projektet:

Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/fornyande-av-lv-180-ravsundsbron-och-hessundsbron

Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/

 

Målet med projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron är att trygga att den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård bevaras och blir bättre än tidigare. Dessutom möjliggörs högkapacitetstransporter som är betydande för den nationella industrin till området. Projektet stöder också utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln. Kostnadsberäkningen för projekthelheten är 128 miljoner €.

Bilagor