Hoppa till innehåll

Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: blockchefen lotsar byggarbetet med ett övergripande grepp

Publicerad 25.4.2024

På byggplatserna vid projektet Lv 180 Förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron arbetar en stor grupp experter som ser till att byggarbetena framskrider. En av dem är blockchefen för Hessundsbron Tatu Saharinen från Kreate. Vad hör till blockchefens uppgifter och hur ser arbetsdagarna ut?

Blockchefen leder projektdelens byggarbeten och ser till att arbetet framskrider enligt tidtabellen, på ett högklassigt, säkert och ekonomiskt sätt. Enligt Tatu tillbringas dagarna på arbetsplatskontoret och byggarbetsplatsen och de består till exempel av att planera av arbetsskeden, sköta resursfördelning, göra upphandlingar, sköta om rapportering och granska fakturor. 

På en byggarbetsplats är det viktigt att arbeta tillsammans och till exempel planera kommande arbetsskeden i nära samarbete med arbetsledare, byggplatsingenjörer och arbetstagare.

"Jag ser till byggplatsen som en helhet, även på lång sikt. Jag strävar efter att förutse framtida behov, såsom hurdana arbetsmaskiner och arbetsgrupper som behövs för kommande arbetsskeden. Projektdelen av Hessundsbron är ett så pass stort och komplext objekt att vi funderar på helhetsbilden och delar ansvaret för det tillsammans med arbetsledarna och byggplatsingenjörerna", berättar Tatu.

Med fungerande växelverkan kommer man långt

Vid Hessundsbrons projektdel arbetar som bäst cirka 30 experter. Samordningen och fasindelningen av arbetsskedena kräver omsorgsfull kommunikation mellan alla parter. Smidigt byggande garanteras inte bara genom grundlig förhandsplanering utan också genom daglig kommunikation.

"Vi går alltid igenom följande dags arbete på förhand tillsammans med arbetsgrupperna och går ännu en gång igenom dagens agenda tillsammans på morgonen när vi träffas på arbetsplatsen. Vi har ett mycket erfaret och kunnigt gäng här och byggnadsarbetet sköts mycket professionellt ", säger Tatu och berömmer sitt team.

Projektdelarna på Rävsundsbron och Hessundsbron fungerar inte separat från varandra, utan man håller även kontakt mellan projektdelarna nästan dagligen. Vid projektdelarna används delvis samma arbetsgrupper och arbetsmaskiner, så samordningen av dessa kräver noggrann koordinering. Dessutom strävar projektdelarna ömsesidigt efter att återvinna och återanvända byggnadsmaterial så effektivt som möjligt.

"Vi diskuterar olika arbetsskeden och verksamhetssätt på arbetsplatserna så att vi också kan lära oss av varandra", betonar Tatu.

flygbild av bro under konstruktion, den gamla bron bredvid den, hav och träd runtomkring.

Bild: Brobygget vid Hessund i mars, när brolocket nyligen gjutits.

Teknisk skicklighet och glädje över att lyckas

Som blockchef har man aldrig en tråkig stund, eftersom Hessundsbron, såsom sin kompis i Rävsundsbron, är en exceptionellt stor och tekniskt utmanande helhet. Enligt Tatu har brons mellanstöd på grund av deras höjd varit ett särskilt krävande arbetsskede, samt brons betongled. Brons utmanande konstruktioner under arbetets gång har sin egen dimension i helheten. 

På grund av sin storleksklass var betongeringen av brolocket i mars enligt Tatu en stor entreprenad som krävde noggranna förberedelser av arbetsgruppen, eftersom man gjöt cirka 3 000 m3 betong på locket och arbetade utan pauser i cirka 50 timmar. 
Som ett av de mest oförglömliga arbetsskedena nämner blockchefen byggandet av betongleden, som är en ganska sällsynt lösning i Finland.

"Byggandet av betongleden i sin helhet, både ledens mock up och det slutliga genomförandet av leden, var en speciell och ganska spännande upplevelse, eftersom ingen på arbetsplatsen hade gjort det tidigare. Det var verkligen fint att vi lyckades få en tekniskt mycket krävande konstruktion i mål!", säger Tatu och ler.