Hoppa till innehåll

Du som producerar persontrafiktjänster - är du redan i NAP?

Publicerad 3.1.2018

Antalet producenter av persontrafiktjänster som registrerat sig i NAP (National Access Point) har ökat snabbt sedan Trafikverket öppnade tjänsten 20.12.2017. I NAP-tjänsten ger tjänsteproducenter andra aktörer tillträde till information om sina tjänster samt till sina biljett- och försäljningssgränssnitt. Informationsskyldigheterna enligt lagen om transportservice trädde i kraft 1.1.2018.

Bussar

För närvarande finns nästan 700 tjänsteproducenter i NAP. I verkligen är datamängden ännu mera omfattande, eftersom bland andra förmedlingstjänsterna samtidigt kan öppna upp data för flera aktörers del. Om du ännu inte finns i NAP, läs nedan hur du kan komma i gång.

Vad är det frågan om?

Från början av 2018 ska alla som tillhandahåller persontrafiktjänster öppna upp data om sina persontrafiktjänster via öppna gränssnitt. Detta krav gäller bland andra taxi- och bussföretagare, järnvägs- och flygbolag, rederier och andra som producerar persontrafiktjänster, såsom parkeringsanläggningar, biluthyrningsfirmor, hamnar och terminaler.  
Att spara uppgifterna i NAP-tjänsten är också ett bra sätt att sprida information om sitt tjänsteutbud.  Uppgifterna kommer bland annat att användas för att utveckla mera omfattande ruttguider och trafiktjänster än tidigare. 

Uppgifterna lämnas via NAP-tjänsten som Trafikverket upprätthåller på adressen www.finap.fi.

NAP är en blankettbaserad webbsida, där man sparar basuppgifter om tjänsteproducenten och tjänsten samt information om gränssnittet som gäller tjänsten.  Gränssnittet kan i sin enklaste form bestå av information (en fil) i elektronisk form på en webbadress.  Med hjälp av gränssnittet kan man skicka information mellan två system.  Om man inte har egna gränssnitt, kan alla väsentliga uppgifter som krävs också sparas i NAP-tjänsten.  

Hurudan information måste öppnas?

Det finns två skyldigheter att öppna upp data, varav den ena gäller alla företagare och den andra enbart dem som har ett biljett- och betalningssystem.

Väsentliga uppgifter

Den första skyldigheten gäller så kallade väsentliga uppgifter, som alla som tillhandahåller mobilitetstjänster ska öppna upp.  Väsentliga uppgifter omfattar åtminstone information om rutter, hållplatser, tidtabeller, pris, samt uppgifter om tjänstens tillgång och tillgänglighet.  

Bestämmelserna om uppgifterna som ska öppnas finns i statsrådets förordning.

Skyldigheten att öppna upp data gäller alla företag.  Om tjänsteproducentens uppgifter uppdateras av någon annan aktör, uppmanas tjänsteproducenten att komma överens med aktören i fråga om vem som ska öppna upp uppgifterna.  Till exempel taxiföretag kan komma överens om samarbete med en förmedlingstjänst gällande öppnandet av informationen.   Företag som bara idkar avtalstrafik, såsom trafik som konkurrensutsatts av den behöriga myndigheten, ska komma överens med myndigheten om vem som öppnar upp informationen.

 Informationen kan öppnas upp på tre olika sätt:

 •     Genom att ge tillträde till ett eget gränssnitt för väsentliga uppgifter (URL-adress) och spara uppgifterna som beskriver gränssnittet i Trafikverkets NAP-tjänstekatalog.  
 
•      Komma överens med t.ex. dem som tillhandahåller en förmedlingstjänst om att de öppnar upp transportföretagets uppgifter samtidigt som de ger tillträde till sina egna gränssnitt i NAP-tjänsten
 
•    Spara alla väsentliga uppgifter direkt i Trafikverkets NAP-tjänst (producenter i liten skala)
 
Oberoende av vilket sätt som väljs, ska producenten se till att de egna uppgifterna alltid är uppdaterade.  Tillsynsmyndigheten som övervakar öppnandet av uppgifterna är Trafiksäkerhetsverket Trafi.

Tillträde till försäljningsgränssnitt för biljett- och betalningssystem

Den här skyldigheten gäller dem som tillhandahåller persontrafiktjänster inom väg- och spårtrafik och som använder biljett- och betalningssystem.  Dessa ska ge tillträde till det försäljningsgränssnitt som möjliggör köp av en sådan biljettprodukt som berättigar till en enkelresa till normalpris.  Undantag utgör endast sådana transporttjänster som sköter annan trafik än en behörig myndighets trafik, där detta inte är tekniskt ändamålsenligt eller rimligt (producenter i liten skala).

Skyldigheten gäller även dem som har gränssnitt som möjliggör bokning av resor.  Inom t.ex. taxibranschen gäller skyldigheten i främsta hand sådana instanser, som använder ett datasystembaserat förmedlingssystem där det i tjänsteutbudet finns en möjlighet att boka en resa i förväg.  Kravet gäller alltså i praktiken alla taxiförmedlingscentraler.  Kravet gäller inte små taxiföretag, som tar emot bokningar till exempel per telefon eller e-post.

Information om gränssnittet för biljett- och betalningssystemet ska också införas i NAP-tjänstekatalogen.

För att använda gränssnitt för biljett- och betalningssystem krävs det alltid ett avtal mellan den som ger tillträde till gränssnittet och användaren.  Innan man inleder avtalsförhandlingar lönar det sig att bekanta sig med uppförandekoderna i Lippu-projektet  som leds av Kommunikationsverket. Här beskrivs sådant som det lönar sig att komma överens om och kraven i lagstiftningen. I avtalet lönar det sig att komma överens om bland annat ansvarsfrågor, datasäkerhet och skydd av personuppgifter.  Aktören kan lägga till användarvillkor till informationen som ges ut via gränssnitt.

Tjänsten utvecklas fortlöpande

NAP-tjänsten öppnades efter två månaders utvecklingsarbete. I november ordnades en öppen testfas för att samla ihop användarnas erfarenheter. Diskussioner om gränssnitten har också förts på programutvecklarnas öppna forum. Utvecklingsarbetet fortsätter utifrån de lämnade kommentarerna. Trafikverket vill tacka alla som redan nu deltagit i arbetet med att utveckla NAP-tjänsten.
De som använder tjänsten uppmanas att också i fortsättningen ge respons om tjänsten antingen via NAP-tjänsten (i övre högra hörnet) eller direkt via denna länk.

Utnyttjande av uppgifterna i NAP-tjänstekatalogen

Det viktigaste målet med lagen om transportservice och bestämmelserna, som trädde i kraft 1.1.2018, är att den väsentliga informationen om mobilitetstjänster öppnas upp i ett maskinläsbart format som stöder utvecklingen av nya innovativa mobilitetstjänster. Tjänsterna är fritt tillgängliga i NAP-tjänsten och aktörerna som använder sig av NAP behöver inte registrera sig i tjänsten. De egentliga gränssnittsuppgifterna kan antingen delas enligt principen för öppna data (avgiftsfritt) eller så kan det tillämpas andra användningsvillkor för dataanvändningen, men uppgifterna ska delges alla instanser på lika villkor. Då det nu samlas allt mer omfattande information i NAP-tjänstekatalogen, är det viktigt att höra användarnas synpunkter på hur användbara gränssnitten är. En dialog med användarna förs bland annat inom LIPPU-nätverket (www.viestintavirasto.fi/lippu).
 
Ytterligare information:

Trafikverket: NAP-tjänstekatalogen
E-post: [email protected]
NAP Helpdesk: tfn 029 534 3434

Trafi: Öppnande av mobilitetstjänsters data (i frågor som gäller annat än NAP-tjänstekatalogen) 
Liikkumispalvelun tiedot avoimeksi 1.1.2018 (på finska)
e-post: [email protected]
tfn 029 534 5050

Kommunikationsverket:
E-post: [email protected]
Lippu-projektet


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv