Forumet grundades 1935 och Finland anslöt sig 1937. Verksamheten började med ett nordiskt möte som till en början ordnades sällan, cirka vartannat år. Numera är samarbetet intensivt och dessutom ordnas en stor Via Nordica-kongress vart fjärde år. Forumet har cirka 600 medlemmar och de representerar i stor utsträckning hela branschen, bland andra offentliga organisationer, privata företag och högskolor.
"Den moderna tidens hektiska arbetsliv medför utmaningar för de sakkunnigas tidsanvändning. NVF rf måste hitta effektiva sätt att visa sina medlemmar varför det lönar sig att satsa på samarbetet", säger Anne Ranta-aho, sekreterare för Finlands avdelning vid Trafikledsverket. Enligt hen hjälper nätverket i synnerhet sakkunniga att skaffa information och utbyta tankar med en kollega från grannlandet, kontakter skapas ofta lättare på ledningsnivå.
Aktiv verksamhet i arbetsgrupper
Arbetsgrupperna är en central del av forumets verksamhet och de består av både långvariga och ad hoc-arbetsgrupper. Arbetsgruppernas verksamhet granskas regelbundet så att de täcker alla aktuella teman inom trafikledshållningen.
"Särskilt aktiva har arbetsgrupperna för trafiksäkerhet och vägteknik varit. Arbetsgruppernas ledare har en central roll, eftersom de ska inspirera och engagera andra medlemmar." Anne Ranta-aho berättar att man i den hektiska arbetsmiljön har utvecklat bland annat lunch-Teams, där man på kort tid delar projektinformation och utbyter tankar.
Finland som ordförandeland de följande fyra åren
Finland tar sig an rollen som ordförande för de kommande fyra åren sommaren 2024, när Via Nordica-kongressen för denna gång har gått av stapeln i Köpenhamn. Ordförandeskapet flyttar då från Danmark till Finland. Trafikledsverket har i god tid förberett teman för ordförandeskapet. Det är viktigt att hålla den nordiska samarbetsriktningen god och föreningen aktiv, vilket är väsentligt i det nuvarande världsläget.
"Skapandet av ett nordiskt nätverk är den bästa behållningen av NVF rf:s verksamhet. De sakkunniga uppmuntras att vara aktiva och upprätthålla kontakterna. Under mötena diskuteras också misslyckanden öppet, eftersom andras erfarenheter kan vara värdefulla i det egna arbetet. Nuförtiden strävar man efter att minimera resorna till mötena och många diskussioner sköts virtuellt", berättar Anne Ranta-aho om verksamheten.
Läs mer om det Nordiska Vägforumets verksamhet.