Trafikarrangemang
Byggandet av Skolgatans underfartsbro fortsätter
Byggarbetena på Skolgatans underfartsbro fortsatte i september 2024. Byggarbetena medför trafikarrangemang för både motorfordonstrafik och gång- och cykeltrafik.
Motorfordonstrafiken har två körfält till sitt förfogande på Skolgatan. De körfält som är i bruk varierar beroende på hur arbetet framskrider. Vid behov görs också korta trafikstopp.
Gång- och cykeltrafiken flyttades i slutet av oktober av säkerhetsskäl till en omväg. Omvägarna är samma som tidigare och går via Parkgatan, Bangårdsgatan och Humlegårdsbron samt Spegelparken.
Under september och oktober utfördes brytnings- och stödväggsarbeten.
I oktober påbörjades borrning av borrpålväggen samt rivning och montering av spontväggar. Samtidigt startade jordskärningar och tillverkning av pålplattor, vilket beräknas pågå fram till december. Arbetet medför buller och utförs huvudsakligen vardagar mellan kl. 7.00 och 22.00.
I början av november påbörjades rivningen av den norra delen av bron. Rivningsarbetena medför buller och vibrationer i närliggande områden. Rivningen förväntas bli klar i slutet av november.
I slutet av november och början av december inleddes borrning av storpålar, vilket beräknas ta cirka två veckor. För arbetets säkerhet görs tillfälliga korta trafikstopp på några minuter. Arbeten utförs också senare på kvällen.
På båda sidor av bron utförs även pålning för pålplattan, varefter byggandet av pålplattan och landfästena inleds, följt av gjutnings- och armeringsarbeten.
Vi kommer att uppdatera informationen om kommande trafikarrangemang på den här webbsidan.
Tågtrafiken från Tammerfors anländer till Åbos nya passagerarplattformar
Tågtrafiken från Tammerfors anländer till Åbos nya passagerarplattformar 1 och 2 den 5 augusti 2024.
Samtidigt flyttas stationsservice från den nuvarande Åbo järnvägsstationen till Logomo och den nuvarande Åbo järnvägsstationens stationsservice stängs.
Med förändringarna flyttas plattformarna för ankommande och avgående tåg från området framför Åbos gamla stationsbyggnad och Logomo till området mellan Logomobron och Aningaisbron.
Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.