Hoppa till innehåll

Undersökning: Robotbilar kan öka trafikmängden men minska bilbeståndet

Publicerad 5.1.2018

Trafikforskningscentret Verne vid Tammerfors tekniska universitet undersökte på uppdrag av Trafi och Trafikverket hur automatiserade bilar påverkar mobilitetsvanorna. De flesta finländare ställer sig positivt till robotbilar.

Robotbussen i Vanda

”Litteraturen ger vid handen att personbilstrafiken kan öka med så mycket som 10–40 procent till följd av robotbilar. Av alla som svarade på enkäten i samband med undersökningen tror 60 procent dessutom att de kommer att röra sig mer med personbil om det blir billigare”, berättar forskare Timo Liljamo vid Trafikforskningscentret Verne vid Tammerfors tekniska universitet. 

Hur robotbilar påverkar olika transportsätt är ännu oklart. Robotbilar kan öka personbilens andel bland transportsätten med så mycket som 10–30 procent, men vissa undersökningar drar däremot slutsatsen att en automatiserad trafik rentav kan göra det motsatta. I de enkätfrågor som gällde val av transportsätt visade det sig att nuvarande kunder hos kollektivtrafiken skulle föredra egen robotbil framom egen personbil. Antalet bilar i trafiken i Finland kan därmed öka.

”På grund av att bilåkning blir attraktivare bör man målmedvetet påverka utvecklingen av fotgängarnas och cyklisternas samt kollektivtrafikens förutsättningar i Finland med hjälp av styrning av markanvändning och mobilitet samt utveckling av trafiksystemet för att förhindra att trafikstockning och utsläpp från trafiken ökar”, understryker biträdande professor Heikki Liimatainen som lett undersökningen. 

I och med robotbilar är tjänster för gemensam användning av bilar och samåkning ett mer attraktivt alternativ till att äga en bil, vilket märkbart kan minska och förnya bilbeståndet i Finland. Undersökningen visar att cirka två av tre finländare inte upplever något behov av att äga en robotbil i framtiden om det finns god tillgång på robottaxibilar och den årliga kostnaden för resor med robottaxi blir mindre än att äga bil.

”En minskning av bilbeståndet minskar även behovet av parkeringsplatser, men den centrala frågan som vi alltjämt måste besvara är hur omfattningen och formen på det utrymme som trafiken kräver påverkas när allt fler väljer att röra sig med robotbilar eller med bil i allmänhet”, funderar ledande sakkunnig Risto Kulmala på Trafikverket.

Hur människor förhåller sig till robotbilar har inte studerats i Finland tidigare. En av slutsatserna av denna undersökning var att finländarna till största del ställer sig positivt till dem. Det finns fortfarande ett antal motståndare som under inga omständigheter vill att robotbilar ska bli vardagsmat.

”Finländarna är i snitt tämligen beredda att pröva och införa robotbilar, förutsatt att bilarna är tillräckligt säkra och pålitliga också i våra varierande förhållanden. Vi som myndighet arbetar hela tiden för att de försök som utvecklingen av robotbilar kräver ska vara möjliga och för att framtidens regleringsmiljö ska möjliggöra användningen av dessa fordon”, summerar ledande sakkunnig Eetu Pilli-Sihvola vid Trafiksäkerhetsverket Trafi.

Syftet med den undersökning som Trafikforskningscentret Verne vid Tammerfors tekniska universitet har utfört var att utreda hur robotbilar påverkar människors mobilitet och hur beredda finländarna är att använda robotbilar. Undersökningen omfattade en litteraturgenomgång, en postenkät med över 2000 respondenter och en expertverkstad. Undersökningen gjordes på uppdrag av Trafiksäkerhetsverket Trafi och Trafikverket.

Mer information:

Forskare Timo Liljamo, [email protected], tfn 050 447 9913

Undersökningen Hur automatiserade bilar påverkar våra mobilitetsvanor


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv