Hoppa till innehåll

Trafikverkets digitaliseringsprojekt startade - så här banar vi väg för framtidens trafik

Publicerad 21.1.2016

Framtidens trafik skapas redan nu. Trafikverket har startat ett treårigt digitaliseringsprojekt, som banar väg för till exempel nya trafiktjänster och automatiserad trafik i Finland. Här nämns 6 olika tillvägagångssätt.

1) Automatisk insamling av trafik- och mobilitetsdata

Den brittiske filosofen Francis Bacon deklarerade för cirka 400 år sedan att kunskap är makt. Kunskap är fortfarande värdefullt, men kunskapen föråldras också allt snabbare. Om Bacon hade levt på 2010-talet hade han kunnat konstatera att realtidskunskap är makt. Genom att samla in data om trafik och mobilitet automatiskt strävar man efter att säkerställa att informationen är i realtid och samtidigt få en bättre situationsbild av trafikledernas skick.

Med automatiserad datainsamling får man också mera data än tidigare. En stor mängd realtidsinformation om trafik och mobilitet kan fungera som byggmaterial för nya slag av tjänster och tillämpningar. Avsikten är att en stor del av de insamlade uppgifterna delas som öppna data som alla kan utnyttja.

2) Effektivare användning av bannätet

I digitaliseringsprojektet ingår praktiska lösningar som hjälper till att förbättra smidigheten, punktligheten och säkerheten i järnvägstrafiken. Man effektiverar också användningen av det befintliga trafiknätet. I delprojekten gör man det möjligt att samordna olika aktörers bankapacitetsbehov så effektivt som möjligt när konkurrensen börjar.

I projektet utarbetas också ett system för tågens körtider. Syftet med systemet är att förbättra punktligheten, förutseendet och passagerarinformationen i tågtrafiken. Dessutom utvecklas säkerheten på järnvägarna med en mobilplattform som informerar om banarbeten. Via banentreprenörernas mobilplattform fås realtidsinformation om var banarbetslagen befinner sig och deras arbetstider.

3) Bättre förutseende av iståndsättningsbehoven på vägar

I fortsättningen kommer man i stor omfattning att utnyttja infrastrukturmodeller för planeringen av byggnad samt drift och underhåll. Insamling, hantering och analysering av data om vägar samt deras drift och underhåll utvecklas också. När iståndsättningsarbetena kan riktas och tidsbestämmas exakt åstadkoms inbesparingar samtidigt som kundservicen förbättras. Principen är i stort sett densamma som vid hälsogranskningar. Om en sjukdom upptäcks i tid är den lättare att behandla.

4) Förutseende drift och underhåll också på järnvägar

Förutseende drift och underhåll betyder punktlighet och inbesparingar också på järnvägarna. Man utvecklar nya metoder för att kontinuerligt följa med järnvägsegendomens skick, och man strävar efter att förebygga störningar till följd av brister i banans skick. Datainsamlingen i bannätet automatiseras, precis som i vägnätet. På så sätt får man mera realtidsinformation om till exempel rälsslitage och behovet att förnya säkerhetsanordningar. 

5) Farlederna blir intelligenta

Inom sjöfarten ska man också titta under ytan. Som stöd för navigeringen kommer man att erbjuda noggrannare uppgifter än hittills om bland annat havsbotten, vattenståndet och väderförhållandenas inverkan. Förmedlingen av information till fartygen utvecklas också.

6) Växelverkan med kunderna digitaliseras

Det sägs att kunden är kung. De tjänster som erbjuds kungen ska vara i skick och därför utvecklar och digitaliserar Trafikverket sina respons- och tillståndstjänster. Det ska bli lättare och mera växelverkande att sköta olika ärenden. Målet är att man via respons och nättalko (crowdsourcing) bättre kan samla in data, med vars hjälp vi kan förbättra vår verksamhet och allt bättre leva upp till kundernas förväntningar. Och när datatjänsterna blir allt mera heltäckande hittar kunden själv den önskade informationen. För aktiva och initiativrika kunder kan man också skräddarsy egna datatjänster.

Du kan bekanta dig närmare med Trafikverkets digitaliseringsprojekt via en visuell presentation av projektet.

Planeringen av projektet enligt delprojekt pågår ännu. Projektcheferna för delprojekten och ordförandena för styrningsgrupperna svarar för att ändringen genomförs inom det egna ansvarsområdet. Hur projektet framskrider preciseras när anslagen för projektet fastställs

Ytterligare information

Presentation av digitaliseringsprojektet 2016 - 2018

projektchef Markus Melander,
tfn 029 534 3611
markus.melander(at)liikennevirasto.fi

Delprojektet Automatiserad insamling och delning av trafik- och mobilitetsdata
direktör Jan Juslen,
tfn 029 534 3527
jan.juslen(at)liikennevirasto.fi

Delprojektet Hantering och optimering av bankapaciteten
direktör Virpi Anttila,
tfn 029 534 3642
virpi.anttila(at)liikennevirasto.fi

Delprojektet Förutseende hantering av vägnätets skick och utveckling av systemet för underhåll av vägnätsdata
direktör Jukka Karjalainen,
tfn 029 534 3537
jukka.karjalainen(at)liikennevirasto.fi

Delprojektet Utveckling av hanteringen av bannätets skick och underhållssystemen
överdirektör Mirja Noukka,
tfn 029 534 3024
mirja.noukka(at)liikennevirasto.fi

Delprojektet Digitalisering av kundväxelverkan
NTM-direktör Tuovi Päiviö,
tfn 029 534 3594
tuovi.paivio(at)liikennevirasto.fi


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv