Trafikverket har förberett sig inför den kommande vintern på trafiklederna bl.a. genom systematiska underhållsåtgärder, effektivare kvalitetskontroller för landsvägarnas del och ett tillräckligt antal isbrytare.
De tre senaste vintrarna som var kallare än genomsnittet har varit påfrestande för trafiken. De stränga vintrarna lyfte fram problemen och bidrog också till att man började tänka igenom och utveckla trafikledshållarnas vinterberedskap.
Järnvägarnas snöröjningsplaner säkerställer en störningsfri tågtrafik
Inför vintersäsongen 2012–2013 har Trafikverket planerat flera åtgärder med hjälp av vilka punktligheten inom järnvägstrafiken kan förbättras. Man har förbättrat organiseringen av snöröjningen, avlägsnat sådana träd som riskerar att falla över banan och installerat snöborstar i växlarna. Man har också förberett sig på stora snömassor, och så gott det går på att motverka eventuella problem i det ålderstigna ställverkets funktion.
Trafikverket har årligen förbättrat organiseringen av snöröjningen. Entreprenören upprättar särskilda, regionala snöröjningsplaner i samarbete med Trafikverket, trafikstyrningen och järnvägsoperatören. Ändamålet med snöröjningsplanerna är att trygga en så störningsfri tågtrafik som möjligt. Då det gäller tidsplaneringen av underhållet på plattformsområdet tar man särskild hänsyn till den tidtabellsenliga passagerartrafiken. Kvalitetskriterierna för snöröjningen hålls på samma skärpta nivå som under föregående vintrar och arbetet utförs alltid på trafikens villkor.
Trafikverkets samarbetsparter inom järnvägarnas vinterunderhåll är VR Group och HRT.
De växlande väderleksförhållandena är en utmaning såväl för trafikanterna som för väghållaren
På landsvägarna förbereder man sig inför vintersäsongen huvudsakligen med hjälp av vedertagna kvalitetskriterier och verksamhetsmodeller. Det är viktigt att säkerställa att den avtalade kvalitets- och servicenivån bibehålls. Trafikledshållningens knappa finansiering påverkar inte vinterunderhållet på trafiklederna.
Områdesentreprenörerna ansvarar för vinterunderhållet enligt de kvalitetskriterier som väghållaren, d.v.s. Trafikverket och de regionala NTM-centralerna uppställt. Det praktiska arbetet utförs till största delen av områdesentreprenörernas underentreprenörer.
Både trafikanterna och väghållaren bidrar till att landsvägstrafiken löper smidigt vintertid. Väglaget vintertid kräver förutseende av trafikanterna: då man vidtar förberedelserna inför vintersäsongen, vid planeringen av en enskild resa och framför allt i trafiken. De allt mer växlande väderleksförhållandena ökar också det dåliga väglaget. Varje plogning och underhållsåtgärd kräver sin tid.
Trafikanterna kan rapportera om akuta problem till Vägtrafikantlinjen, tfn 0200 2100. Allmän respons gällande vinterunderhållet, väghållningen och trafiken ges till Trafikverkets kundtjänst, tfn 0206 90301 eller till [email protected].
Man förbereder sig för vintern med nio isbrytare
Trafikverket förbereder sig på en normal vinter till sjöss. Fem konventionella isbrytare och två kombiisbrytare är i användning. Trafikrestriktionerna för hamnarna fastställs i enlighet med istäckets tjocklek enligt nästan samma kriterier som under tidigare vintrar. Men man kan inte desto noggrannare förutse hurudan vintern kommer att bli före mitten av januari. Hamnarnas trafikrestriktioner tjänar främst syftet att trygga säkerheten inom fartygstrafiken.
Vintersjöfarten är ett samarbete mellan flera aktörer: hamnarna, rederierna, industrin, befraktarna, isbrytarna, lotsarna och VTS-centralerna.
För sina tjänsteproducenter har Trafikverket uppställt målet att fartygens väntetid i medeltal inte borde överstiga 3,5 timmar. Förra vintern uppnådde man väl detta mål: antalet fartyg som utan väntetid kom igenom översteg klart kravnivån 90 procent, och för fartygen som fick vänta var den genomsnittliga väntetiden 3,16 timmar.
Inalles 150 miljoner euro för vinterunderhållet på trafiklederna
Kostnaderna för vägarnas drift och underhåll uppgår sammanlagt till omkring 415 miljoner euro. Vinterunderhållets andel av detta är 100 miljoner euro. Entreprenaderna med kvalitetsansvar omfattar 4-7 år.
Kostnaderna för järnvägarnas vinterunderhåll uppgår, beroende på hurudan vintern blir, till omkring 20–30 miljoner euro per år. Summan består av de egentliga snöröjningsarbetena och de tilläggsarbeten som tjällossningen orsakar på våren.
Vintersjöfartens höga kostnader påverkar direkt vår internationella konkurrenskraft. Trafikverket strävar tillsammans med Sjöfartsverket i Sverige till att minimera isbrytningskostnaderna. Samtidigt tryggar man en säker assistansverksamhet som uppfyller tjänsteåliggandet. Kostnaderna för isbrytningen varierar mellan 30 och 50 miljoner euro. Förra vintern uppgick kostnaderna (isbrytning vid kusten, bogserbåtar och isbrytning i Saimen) totalt till omkring 33,8 miljoner euro, varav bränslekostnaderna utgjorde 5,8 miljoner euro. Av detta utgör isbrytningen i Saimen omkring en miljon euro per år.