En ny studie visar att cirka 1 400 personer skadas allvarligt i vägtrafiken i Finland årligen. Mångsidig information om olyckor har en väsentlig betydelse för främjandet av trafiksäkerheten eftersom denna möjliggör en bättre fokusering av trafiksäkerhetsåtgärderna.
Utöver statistikföringen av dödsfall i trafiken är det viktigt att få information om de allvarligt skadade. När en skadas svårighetsgrad beskrivs i dag används olika praxis och informationen finns i flera olika statistiker. Den studie som trafiksäkerhetsdelegationens forskningsavdelning precis fått färdig har gjorts för att främja utvecklingen och förenhetligandet av statistikföringen om allvarliga skador. I studien bedömde man antalet allvarligt skadade i vägtrafiken.
Över ettusen allvarligt skadade per år
Studien visar att cirka 1 400 personer skadas allvarligt i vägtrafiken i Finland 2010, vilket är cirka 10 procent av alla som skadades i vägtrafiken. Antalet skadade var i samma storleksklass 2011. De allvarligt skadade var oftast förare och passagerare i person- och skåpbilar (cirka 37 procent av alla allvarligt skadade), cyklister (cirka 27 procent) samt mopedister och motorcyklister (cirka 22 procent). Andelarna av övriga trafikantgrupper var små. Allvarliga skador inträffade mest på de tätt trafikerade huvudvägarna och i de stora stadsregionerna. De allvarliga skadorna orsakar samhället kostnader på hundratals miljoner euro varje år, för att inte tala om effekterna på livskvaliteten för den skadade och hens närkrets.
I synnerhet cyklistskadorna är underrapporterade
Resultaten bekräftar också den tidigare kännedomen om att en stor del av i synnerhet cyklisternas skador registreras endast i hälsovårdens statistik och att det inte är lätt för myndigheterna inom trafiksäkerhetsarbetet att få tillgång till informationen. Cykelolyckorna är ofta singelolyckor, varvid polis i regel inte tillkallas och uppgifterna inte heller registreras i polisrapporten, som statistiken över vägtrafikolyckor bygger på. Också när det gäller moped- och motorcykelolyckor är situationen likartad.
Gemensam mätare för svårighetsgrad
I studien användes för materialet som omfattar hela Finland för första gången i enlighet med EU:s rekommendation en svårighetsklassificering som bygger på skadediagnoser. Enligt klassificeringen räknas till exempel frakturer på stora ben, öppna frakturer, skador eller rupturer på viktiga inre organ, över en timmes medvetslöshet och förlust av lemmar som allvarliga skador. Fastställande och bruk av en gemensam mätare är viktigt, eftersom det möjliggör bland annat jämförelser av säkerhetsläget i olika länder. Som undersökningsmaterial användes Statistikcentralens statistik över vägtrafikolyckor samt Hilmo-registret (Vårdanmälan för socialvården samt hälso- och sjukvården) som Institutet för hälsa och välfärd upprätthåller. Uppgifterna som användes är från 2010 och 2011.
Utvecklingen av statistiken fortsätter
Som en förlängning av studien kommer statistiken om vägtrafikolyckor att utvecklas så att informationen om lindrigt eller allvarligt skadade blir tillgänglig för samhället. Skadornas svårighetsklass ska fastställas årligen. Detta görs genom att dra nytta av hälsovårdens material och använda den gemensamma svårighetsklassificeringen. På så sätt eftersträvas kontinuerlig information om de trafikskadades svårighetsgrad och även om de skadade som vårdats på sjukhus. På längre sikt vore det viktigt att utveckla en gemensam databas för polisen och hälsovården, för en heltäckande registrering av de trafikskadade.
Studien genomfördes på uppdrag av Trafi, Trafikverket, kommunikationsministeriet och Trafikskyddet. Sito Oy och Statistikcentralen utförde undersökningsarbetet.
Undersökningsrapporten Bedömning av antalet allvarligt skadade i vägtrafiken VAAKKU finns i sin helhet på Trafis webbplats www.trafi.fi/tutkimukset2014