Hoppa till innehåll

Saimen öppnades för trafik två veckor i förtid - under trafikavbrottet genomfördes mångahanda reformarbete

Publicerad 28.4.2020

Vintersjöfarten i Saima kanal är inte bara isbrytning, utan i bakgrunden har man skapat en köldsummaräknare som mäter isens tjocklek och förnyat kanalens nedre portar. Tack vare den milda vintern kunde kanalen öppnas två veckor tidigare än normalt.

Isbrytare Meteor hjälper fartyg Nina i Saimen.

Foto: Kati Turunen

Vintersjöfarten i Saima kanal är inte bara isbrytning, utan i bakgrunden har man skapat en köldsummaräknare som mäter isens tjocklek och förnyat kanalens nedre portar. Tack vare den milda vintern kunde kanalen öppnas två veckor tidigare än normalt.

Den gångna vintern var exceptionell även i Saimen, där isens tjocklek bara var hälften av vad den brukar vara en normal vinter.

"Om vi inte hade varit tvungna att stänga kanalen under garantiunderhållet av de nya nedre portarna, skulle fartygstrafiken med tanke på isläget ha kunnat fortsätta hela vintern", berättar Jukka Väisänen, sakkunnig inom sjöfart vid Trafikledsverket.

"Det fanns visserligen en del is och arbetet räckte i bästa fall till för två isbrytare, men denna sista vecka klarar vi oss med en", fortsätter Väisänen.

Kanalen öppnades för trafik två veckor tidigare än under tidigare år, dvs. 30.3.2020. Också de återstående begränsningarna slopas före utgången av april och Saimen är helt öppen. 

Trafiken i kanalen började omedelbart efter att kanalen öppnades. Likaså inleddes den interna trafiken i Saimen genast när farlederna öppnades. 

Men vad är köldsummaräknaren?

I Saimen har det funnits vintertrafik sedan 1970-talet. Isens tjocklek har kontrollerats från tidernas början, men mer systematiskt under de senaste tjugo åren. Då började den nu redan pensionerade kanalingenjören Seppo Piironen räkna den så kallade köldsumman. Beräkningen börjar i månadsskiftet november-december när man regelbundet har minusgrader varje dag. När minus fyrahundra grader skymtar, försvåras isläget i kanalen och samtidigt försvåras fartygstrafiken. Köldsumman indikerar väl när det är dags att stänga kanalen för trafik.

Hittills har köldsumman beräknats manuellt, men efter att Meteorologiska institutet öppnat sitt gränssnitt till Trafikledsverket skapade husets experter under ledning av analysexpert Pekka Kinnunen en mjukvara som i fortsättningen räknar ut köldsumman automatiskt. I den nya mjukvaran kombineras den nuvarande köldsumman med prognosen för de kommande två veckorna.

"Köldsummaräknaren ger oss grafer och annan information som gör det lättare för oss att bedöma när isläget är sådant att kanalen måste stängas", beskriver Väisänen. Dock utan att glömma uppföljningen av det riktiga isläget i kanalen och insjöområdet.

Dessutom kan informationen som räknaren producerar lättare delas ut till kunderna via Trafikledsverkets webbsidor och andra informationskanaler.

Den nya köldsummaräknaren kan eventuellt utnyttjas i framtiden också i hamnarna på havssidan. 

"På havet måste man beakta strömmarna och vindarna som där inverkar på ett annat sätt än till exempel i Saimen, men i princip kunde räknaren funka även där. Detta skulle vara till nytta för oss bland annat i förutseendet av assistansrestriktioner", säger Väisänen.

Nästa vinter används räknaren dock ännu bara i Saimen. 

Mer information:
Sakkunnig inom sjöfart Jukka Väisänen, tfn 029 534 3326, [email protected]


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv