− Testningen förlöpte smidigt och säkert utan trafikskador. Under totalt 31 kördagar gjordes 19 021 resor, sammanlagt 3 962 kilometer. Antalet passagerare var i genomsnitt över 600 per dag, under den bästa dagen 1 013, konstaterar Topias Pihlava projektchef i Vanda stad.
Den nya och annorlunda tjänsten fick beröm
Passagerarna fick utvärdera tjänsten i två enkäter. Därtill gjordes en enkätundersökning i Kivistö-området. En klar majoritet av dem som svarade på enkäten var mycket nöjda med tjänsten.
Man betonade särskilt den goda utsikten, den jämna gången utan knyckar och integrationen med andra färdmedel. Man berömde också tjänstens användbarhet och de sakkunniga guiderna. Enkätsvararna oroade sig mest för passagerarnas trygghet kvälls- och nattetid, då majoriteten önskade att det skulle finnas personal i bussarna.
− Teknologin som används i de förarlösa bussarna kan i framtiden öppna nya möjligheter t.ex. för hur matartrafiken organiseras. Testet visade att åtminstone passagerarna har en öppen inställning, säger Kimmo Sinisalo avtalschef vid HRT.
Av svararna ansåg 43 procent automatstyrda bilar var säkrare än traditionella bilar, 15 procent ansåg att de är osäkrare. Då automatstyrda fordon blir allt vanligare tror man att utsläppen och energiförbrukningen minskar. Lägre försäkringskostnader och bättre rörelsemöjligheter för äldre och personer med funktionshinder ansågs vara det bästa med tjänsten. De yngre svarande var mera intresserade av att äga ett automatstyrt fordon i framtiden.
− Vi fick viktig tilläggsinformation om vad som krävs för att organisera testkörningar och hur passagerarna ställer sig till förarlösa bussar. Vi ser de förarlösa bussarna som en del av trafiken i framtiden och genom testen strävar vi efter att förarlösa bussar snart ska uppfattas som en naturlig del av trafiken någonstans i Finland, säger Asta Tuominen, utvecklingschef vid Trafikverket.
Bussarna fungerade väl under testet
Busstillverkaren fick ännu i bussarnas utvecklingsskede rikligt med värdefull respons för att förbättra programmens tillförlitlighet.
− Testet gav värdefull information om hur bussen fungerar tekniskt i praktiken och vilka omständigheter som ännu är problematiska. Under pilotprojektet fastställdes att den nuvarande lagstiftningen tillåter att förarlösa automatstyrda fordon kan användas i Finland. I fortsättningen kan Trafi bevilja provnummerskyltar för att användas i den vanliga trafiken för organisationer som idkar forskningsverksamhet gällande automatstyrda bilar, säger Anna Schirokoff, ledande sakkunning vid Trafi.
− De automatstyrda bilarna kommer att ha stor samhällelig påverkan i framtiden; de ökar säkerheten och gör trafiken smidigare, sammanfattar Rosa Tuomi, specialsakkunnig vid Nylands förbund.
Testet pågick vid Bostadsmässan i Vanda 10.7 - 9.8 2015. I testet deltog Vanda stad, Helsingforsregionens trafik, Trafikverket, Trafiksäkerhetsverket Trafi samt Nylands förbund.
Mer information:
Topias Pihlava, projektchef, Vanda stad, [email protected]
Asta Tuominen, utvecklingschef, Trafikverket, 029 534 3918, [email protected]