Hoppa till innehåll

Midsommaren närmar sig – kör försiktigt i midsommartrafiken!

Publicerad 18.6.2013

Nästa veckoslut är trafikmängden på många vägar dubbelt så stor som under en normal sommarhelg. Om du inte kan undvika att åka då det är som mest trafik, så ta det ändå lugnt – du hinner fram till midsommarfirandet även i rusningstrafiken.

Största delen av midsommarfirarna ger sig i väg på torsdagen 20.6 och ännu i viss mån på fredagen 21.6. Trafiken inför midsommaren är som livligast på torsdagen kl. 12–21. Under rusningstiden kan det bildas köer på många håll och hastigheterna kan vara 10–40 km/h lägre än normalt. Returtrafiken infaller på söndagen 23.6 och är som livligast kl. 11–22.

Trafikstockningar är att vänta på riksväg 3 vid Tavastehus, på riksväg 9 norrut från Tammerfors samt på riksväg 4 från Helsingfors förbi Lahtis. Det är uppehåll i väg- och broarbetena under midsommaren, för att dessa ska påverka trafiken så lite som möjligt. Brobyggena på flera huvudvägar särskilt i Södra Finland stör ändå midsommartrafiken. På grund av broarbetet har det införts sänkta hastighetsbegränsningar och ändrade körfältsregleringar, som stockar trafiken på riksvägarna 1, 3, 4 och 7 från Helsingfors. På riksväg 7 har omvägar tagits i bruk på byggplatsen som hör till projektet Forsby–Kotka. På Tammerfors östra omfartsväg, riksväg 9, repareras Karkunvuori-tunneln: på grund av reparationsarbetet har det gjorts körfältsregleringar som stör trafiken märkbart. På Skärgårdsvägen till Pargas och Nagu samt till bilfärjorna i Åbo skärgård bildas det långa köer.

Trafikverket informerar om störningar i vägtrafiken i form av trafikmeddelanden som läses upp av Radio Suomi och många andra radiokanaler.

Behåll lugnet i rusningstrafiken

Rattfylleri förkommer oftare under midsommarhelgens alla dagar än under normala veckoslut. Rörliga polisen övervakar i synnerhet körhastigheterna, omkörningarna och avstånden i midsommartrafiken. På midsommarafton och -dagen skärper polisen rattfylleribevakningen i närheten av festplatser och restauranger.

"Fast trafiken är livlig så kommer du tryggt fram om du håller köhastigheten, inte gör onödiga omkörningar och håller ett tillräckligt säkerhetsavstånd. Använd sunt förnuft särskilt i omkörningsfilerna: du kör väl inte om hela kön för att sedan orsaka en stockning i ändan av omkörningsfilen? Det uppstår verkligt farliga situationer då hastighetsskillnaderna är stora mellan körfälten för dem som kör om och dem som körs om", varnar Jussi Pohjonen från Rörliga polisen.

Det är synnerligen viktigt ur säkerhetssynvinkel att bilföraren koncentrerar sig på trafiken. Den som kör ska hålla uppmärksamheten på trafiken och själva körandet – inte på att ställa in radion, tala i mobiltelefon eller med medresenärerna.

"Särskilt i rusningstrafik kan både bilföraren och passagerarna lätt bli irriterade och då kan uppmärksamheten ledas från trafiken till något mindre viktigt", säger Inkeri Parkkari, ledande sakkunnig vid Trafiksäkerhetsverket Trafi. "Om det blir för oroligt på baksätet, är det dags att ta en paus. Medpassagerarna får alltså inte störa bilföraren, men det är deras uppgift att hålla chauffören vaken. Det här är särskilt viktigt också på returresan efter midsommarfirandet, då man kanske har varit uppe och badat bastu och annars njutit av livet långt in på småtimmarna."

Rörliga polisen övervakar också trafiken till sjöss. Sjötrafikövervakningen på de inre farvattnen riktar sig främst mot roderfylleri, användningen av flytväst och båtens utrustning. Följ särskilt noggrant med vädervarningarna då du rör dig till sjöss!

Var tredje midsommar är regnfri

Enligt Meteorologiska institutets långtidsstatistik är midsommarens dagstemperaturer i största delen av landet normalt kring 20 grader, i Norra Lappland närmare 15 grader. Nattetid sjunker temperaturen vanligen till cirka 10 grader, i Lappland till ungefär fem grader. Lokala regnskurar hör till det typiska midsommarvädret, även om i medeltal varannan eller var tredje midsommar är regnfri.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv