Hoppa till innehåll

Nytt forskningsprojekt med sikte på intelligentare mobilitet

Publicerad 7.11.2016

För att skapa flexibla och kundorienterade mobilitetstjänster som inte orsakar utsläpp har kommunikationsministeriet, Trafi, Trafikverket och yrkeshögskolan Metropolia startat ett gemensamt forskningsprojekt som leds av PeD Arto O. Salonen, docent vid Helsingfors Universitet och överlärare vid Metropolia. Uppdraget är tidsbundet för tre år 3.11.2016 - 2.11.2019.

Målet med forskningen är att hitta lösningar på hur flexibla mobilitetstjänster utan trängsel och med mindre utsläpp kunde göras tillgängliga för alla. Trafikträngsel och -utsläpp är globala problem och för att lösa dem krävs det mångvetenskaplig akademisk forskning. Genom forskningsprojektet siktar Finland på att vara ett föregångsland i arbetet med att hitta nya mobilitetslösningar. 

Arto O. Salonens tidigare mångsidiga och tvärvetenskapliga forskning har berört konsumentbeteende och övergången till ett hållbart samhälle. Ett holistiskt och gränsöverskridande förhållningssätt gör det möjligt att identifiera nya typer av mobilitetstjänster. Mång- och tvärvetenskaplig forskning gör det möjligt att fördjupa sig i digitaliseringsmöjligheterna på användarens villkor. 

"Det uppstår en växelverkan mellan akademisk forskning och behovet av ändring i samhället. Ett tvärvetenskapligt förhållningssätt kombinerar teknologi, människans beteende, samhällsförändringen och möjligheterna inom tjänstemarknaden. Vi närmar oss de nya möjligheterna som teknologin ger med användarerfarenhet i fokus, genom att tillämpa designtänkande, säger Salonen om forskningsarbetet.

Målet med den forskningsprofessuren är att hitta lösningar på hur flexibla mobilitetstjänster utan trängsel och med mindre utsläpp kunde göras tillgängliga för alla. Trafikträngsel och -utsläpp är globala problem och för att lösa dem krävs det mångvetenskaplig akademisk forskning. Genom att inrätta forskningsprofessuren siktar Finland på att vara ett föregångsland i arbetet med att hitta nya mobilitetslösningar.

Arto O. Salonens tidigare mångsidiga och tvärvetenskapliga forskning har berört konsumentbeteende och övergången till ett hållbart samhälle. Ett holistiskt och gränsöverskridande förhållningssätt gör det möjligt att identifiera nya typer av mobilitetstjänster. Mång- och tvärvetenskaplig forskning gör det möjligt att fördjupa sig i digitaliseringsmöjligheterna på användarens villkor.

"Det uppstår en växelverkan mellan akademisk forskning och behovet av ändring i samhället. Ett tvärvetenskapligt förhållningssätt kombinerar teknologi, människans beteende, samhällsförändringen och möjligheterna inom tjänstemarknaden. Vi närmar oss de nya möjligheterna som teknologin ger med användarerfarenhet i fokus, genom att tillämpa designtänkande, säger Salonen om forskningsarbetet.

Målet är mer individuell kollektivtrafik

En betydande del av skyldigheten att minska Finlands koldioxidutsläpp gäller trafiken. Finländarnas nuvarande mobilitetsbehov kunde uppfyllas med betydligt färre antal fordon, om mobiliteten görs smidigare och man tillämpar massbaserad problemlösning. Ny teknologi skapar möjligheter för smidiga mobilitetslösningar. Forskningsprojektet försöker också ta reda på om människorna är beredda att ändra sina mobilitetsvanor. Vill vi alla äga en egen bil i framtiden?

Intelligent mobilitet är nu ett spetsprojekt i Metropolias forsknings- och utvecklingsverksamhet. Målet är att bygga ett mångvetenskapligt och effektivt internationellt forskningsnätverk. Forskningsnätverket ska tillsammans identifiera åtgärderna som krävs för övergången till en smidigare mobilitetskultur, utan trängsel och med mindre utsläpp.

Finland är en drivande kraft inom intelligent mobilitet

Genom forskningen förbättras Finlands möjligheter att vara ett föregångsland gällande utvecklingen av smidiga och kundvänliga mobilitetstjänster. 

"Trafiken genomgår en förändring till en mer övergripande tjänst. Vi behöver i högre grad än tidigare nya trafiktjänster och forskning om till exempel mobilitetsbeteende som stöd för beslutsfattande", säger enhetschef Laura Eiro vid kommunikationsministeriet.

"Digitalisering, automatisering och mobilitet som en tjänst förnyar hela trafiksystemet". Ur Trafikverkets synvinkel är det viktigt att vi förstår vår egen roll i förändringen samt hur förändringen inverkar på vår egen verksamhet", säger Risto Kulmala, ledande sakkunnig vid Trafikverket.

"Till exempel måste vi fundera på vilken roll vi ska ha i produktionen av MaaS-tjänster (Mobility as a Service) och hur vi bäst kan förbättra förutsättningarna för dessa tjänster. Vi måste också förstå hur MaaS-tjänsterna påverkar vår omvärld, mobilitet och trafik samt trafiksystemets säkerhet, smidighet och hållbarhet. Vi förväntar oss att få denna information via den högklassiga och mångvetenskapliga forskning som den nya forskningen ger möjlighet till", fortsätter Kulmala.

Kontaktpersoner

Yrkeshögskolan Metropolia Arto O. Salonen, tfn 040 334 5993, arto.salonen(at)metropolia.fi

Trafikverket: ledande ITS-sakkunnig Risto Kulmala, tfn 029 534 3872, risto.kulmala(at)trafikverket.fi

 

Ytterligare uppgifter

Arto O. Salonen LinkedIn: https://fi.linkedin.com/in/artosalonen
Mobilitet som tjänst, Trafikverket http://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/maas
 

Nyheten korrigerad 9.11.2016


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv