Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Utvecklingen av E18 Åbo ringväg i Reso centrum framskrider

Utvecklingen av E18 Åbo ringväg i Reso centrum framskrider

Publicerad 28.1.2025 13.50

Utvecklingen av E18 Åbo ringväg i Reso centrum fick ett finansieringsbeslut av staten i slutet av 2024. Projektet framskrider från vägplaneringsfasen till utvecklingsfasen. Projektet genomförs som ett gemensamt projekt mellan Trafikledsverket, Fintraffic Väg Ab och Reso stad.

E18 Åbo ringväg hör till det europeiska TEN-stomvägsnätet och är en av Finlands viktigaste huvudledsförbindelser. I Reso centrum blandas stadstrafiken och trafiken på huvudleden, och vägen uppfyller inte för tillfället de mål som satts upp för de viktigaste huvudledsförbindelserna.

”Målet med projektet är att förbättra trafikarrangemangen i Reso kärncentrum så att de motsvarar kraven i det europeiska TEN-T-stomnätet. Samtidigt strävar man efter att förbättra trafikens smidighet och säkerhet samt livsmiljön för invånarna i området. Projektet möjliggör utveckling av markanvändningen i stadens centrum och minskar den nuvarande landsvägens barriäreffekt", berättar Mauri Mäkiaho, ansvarig projektchef för projektet vid Trafikledsverket.

Åbo ringväg förbättras till en 2+2-filig huvudväg med planskilda anslutningar på en cirka 1,7 kilometer lång sträcka. I Reso centrum byggs en cirka 450 meter lång landsvägstunnel i betong och på dess västra sida byggs en planskild anslutning. Den planskilda anslutningen mellan ringvägen och riksväg 8 i Reso förbättras till en planskild anslutning i tre plan, som förenar huvudlederna med varandra via en cirkulationsplats på mittplan. 

Under projektet förbättras dessutom gång- och cykelförbindelserna samt bullerbekämpningen genom att bygga bullerväggar och -räcken. Säkerheten förbättras genom att man installerar trafikljus i gatunätet och ökar belysningen på trafiklederna. 

Trafikledsverket kommer att fungera som byggherre och beställare för det gemensamma projektet. Kostnadskalkylen för projektet uppgår till 235 miljoner euro, av vilket 190 miljoner euro har beviljats som statens andel i statens budgetproposition. Reso stads finansieringsandel är högst 20 miljoner euro och Fintraffic Väg Ab:s 25 miljoner euro.

"I början av projektet utser Trafikledsverket genom konkurrensutsättning en planerare och entreprenör för att utveckla projektet samt främja de planer som behövs för att genomföra projektet. Projektet genomförs enligt alliansmodellen. Byggandet kan inledas uppskattningsvis under 2026", konstaterar Mäkiaho.

Mer information:

Ansvarig projektchef Mauri Mäkiaho, Trafikledsverket, tfn 029 534 3541, [email protected]

Mer om projektet:

https://vayla.fi/sv/reso-centrum