Cirkulär ekonomi inom trafikledshållningen

Trafikledsverket stärker principerna för cirkulär ekonomi i sin verksamhet. Målet är att minska utnyttjandet av naturresurser i trafikledshållningen och förebygga uppkomsten av avfall. Cirkulär ekonomi främjas till exempel genom att utveckla trafikledshållningens livscykelhållbarhet, utnyttja de massor som uppstår i projektet och utveckla koordinationen av massa, återanvända material, återvinna rivningsmaterial samt genom att använda återvunnet material i byggande.

Trafikledsverkets teman för cirkulär ekonomi omfattar masshantering och masskoordinering, återanvändning av material, användning av återvunnet material, återvinning av rivningsmaterial samt minskning av materialanvändning.

Trafikledshållningen och trafiken använder naturresurser i avsevärd omfattning. Naturresurser går åt både till att bygga och underhålla infrastrukturen och till själva trafiken. De största materialmängderna inom banhållningen utgörs av syllar, skenor, makadam och andra jord- och stenmaterial. Inom väghållningen utgör beläggningar samt jord- och stenmaterial de största materialmängderna.


I byggprojekt är det bland annat viktigt att utnyttja rivningsmaterial. Återanvändbara delar, såsom spårskenor eller -växlar, utnyttjas som sådana eller iståndsatta.  Material som använts i trafikledshållningen återvinns. Järnvägssyllar av trä som inte kan återanvändas utnyttjas som energi i förbränningsanläggningar med lämpligt miljötillstånd.

En stor del av vägbeläggningarna är numera tillverkade av återvunnen beläggning. Man undviker att använda ämnen som gör att materialen inte kan återanvändas. Till exempel får användningen av tillsatser i beläggningar inte vara ett hinder för återanvändning av beläggningen och inte heller försämra egenskaperna hos den återvunna beläggningen.

Målet med markbyggnad är att öka användningen av återvunnet material och minska mängden naturmaterial utifrån som används för byggprojekten. Återvunnet material som lämpar sig för markbygge fås till exempel från avfall från industrin samt från rivnings- och återvinningsverksamhet. Dessutom kan man utnyttja bland annat överskottsjord.

Cirkulär ekonomi främjas på många sätt vid Trafikledsverket. I väg- och banprojekt förutsätts till exempel från och med den 1 februari 2025 att en plan för cirkulär ekonomi utarbetas. Det finns en separat webbplats med frågor och svar om innehållet i och utarbetandet av planen för cirkulär ekonomi. År 2024 infördes också ett upphandlingskriterium för kompetens inom cirkulär ekonomi. Med det strävar man efter att öka kompetensen inom cirkulär ekonomi inom hela branschen. 

I början av 2025 ingick Trafikledsverket ett Green deal-åtagande för cirkulär ekonomi. Du kan läsa mer om åtagandet på sidan sitoumus2050.

Anvisningar

Behandling och användning av betongavfall i trafikledsprojekt  (Trafikledsverkets anvisningar 43/2022) (på finska)

Tekniska leveransvillkor för återvunna växlar  (Trafikverkets anvisningar 20/2017) (på finska)

Innehåll i och utarbetande av en plan för cirkulär ekonomi (Trafikledsverkets anvisningar 40/2024) (på finska)

Användning av återvunnet material inom trafikledsbyggande (Trafikledsverkets anvisningar 20/2022) (på finska)

Anvisning för återvunnen beläggning (Trafikledsverkets anvisningar 3/2024) (på finska)

Övriga publikationer

EU-taxonomi inom trafikledshållningen (Trafikledsverkets publikationer 45/2024) (på finska)

Cirkulär ekonomi inom järnvägsbroprojekt (Trafikledsverkets publikationer 66/2024) (på finska)

Cirkulär ekonomi inom trafikledshållningen (Trafikledsverkets publikationer 28/2022) (på finska)

Erfarenheter av återvunnet material inom vägbygge (Trafikledsverkets undersökningar 7/2019) (på finska)

Hantering och koordinering av jord- och stenmassor vid Trafikledsverket: Kartläggning av nuläget och utvecklingsbehov (Trafikledsverkets publikationer 36/2025) (på finska)

Cirkulär ekonomi för banans investeringsprojekt (Trafikledsverkets publikationer 43/2024) (på finska)

Utnyttjande av betongavfall från broar och andra tekniska konstruktioner (Trafikledsverkets undersökningar 8/2019) (på finska)

Bedömning av den tekniska lämpligheten av återvunna material (Trafikledsverkets handböcker 2/2022) (på finska)

Sammanställning och utveckling av upphandlingskriterier som stöder koldioxidsnåla lösningar för cirkulär ekonomi inom trafikledsbyggande -projektets slutrapport (14.4.2022) (på finska)

Återvunnet material som lämpar sig för trafikledskonstruktioner (16.12.2024) (på finska)

Trafikledsverkets miljökriterier för upphandlingar (Trafikledsverkets publikationer 12/2023) (på finska)