Hoppa till innehåll

Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Banprojektet Kuppis–Åbo: Nummis underfartsbro och järnvägsbron över Aura å är färdiga

Banprojektet Kuppis–Åbo: Nummis underfartsbro och järnvägsbron över Aura å är färdiga

Publicerad 23.10.2024 9.30

Ilmakuva rautatiesillasta, joka ylittää Aurajoen. Taustalla näkyy syksyinen kaupunkimaisema, jossa on värikkäitä puita ja rakennuksia joen molemmin puolin.
 

Nummis underfartsbro och järnvägsbron över Aura å som hör till banprojektet Kuppis–Åbo är färdiga. Båda broar tas i fullt bruk i december 2024, varvid tågtrafiken från Helsingfors till Åbo personbangård återställs. Slutarbetena fortsätter på broarna fram till slutet av året och kan påverka områdets trafikarrangemang.

Byggandet av Nummis underfartsbro och järnvägsbron över Aura å, som är centrala delar av projektet, har slutförts. Trots att broarna nu är strukturellt färdiga pågår färdigställandet fortfarande.

Den nya underfartsbron i Nummis är en cirka 110 meter lång och 12,7 meter bred plattbro i betong med en fri höjd på 4,8 meter. Järnvägsbron över Aura å är cirka 160 meter lång och en spänd balkbro i betong.

”Färdigställandet av både Nummis underfartsbro och järnvägsbron över Aura å är en viktig milstolpe för hela projektet och ett viktigt steg i genomförandet av dubbelspåret mellan Kuppis och Åbo. Det är fint att se konkreta framsteg”, kommenterar projektchef Erkki Mäkelä vid Trafikledsverket.

Under Nummis underfartsbro går liksom tidigare två bilkörfält i båda riktningarna samt på Aura ås sida en gång- och cykelled som tas i bruk i december. Gång- och cykelleden asfalteras i slutet av oktober med undantag av den del som fortfarande används av byggarbetsplatsen, som asfalteras nästa år. En del av rutten är fortfarande stängd på Kairisstigen på grund av byggplatstrafiken.

Även om brokonstruktionerna redan är färdiga, fortsätter slutförings- och övriga arbeten, och de kan påverka trafikarrangemangen. I det avslutande arbetet görs bland annat skyddsstängsel för banan, räcken för strandleder samt komplettering av planteringar i grönområden. Slutförandet av grönområdena fortsätter ännu på våren 2025.

I och med att broarna färdigställts uppnås projektets centrala mål, en smidig och störningsfri tågförbindelse från Helsingfors till Åbo, i december.

Mer information: 
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]
Åbo stad, projektledare Antero Mäkilä, tfn 040 828 0284, [email protected]

Ytterligare information om trafikarrangemang och skyltar:
Rejlers Finland Oy, byggherrekonsult Ville Larkamo, tfn 040 821 1292, [email protected]

Följ projektet: 
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets arbeten är schemalagda till åren 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.

CEF logo

Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.