Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Banprojektet Hyvinge–Hangö: Eldriven trafik är nu möjlig

Banprojektet Hyvinge–Hangö: Eldriven trafik är nu möjlig

Publicerad 3.2.2025 10.30

I Trafikledsverkets projekt för elektrifiering av banan Hyvinge–Hangö och förbättring av plankorsningar har man nått en betydande milstolpe, då Traficom beviljade tillstånd för ibruktagande av elektrifiering den 29 januari 2025. Detta innebär att eldriven trafik på banavsnittet i fråga kan inledas. Den kommersiella eltågstrafiken inleds på banavsnittet den 3 februari 2025.

 ”Målet med projektet har också varit att förbättra järnvägstransporternas kostnadseffektivitet och minska de skadliga utsläpp som trafiken orsakar. Nu är det till exempel möjligt att byta ut diesellok mot ellok i Hangö hamn. Detta minskar utsläppen och är dessutom mycket tystare, vilket säkert medför mervärde för många”, beskriver Trafikledsverkets projektchef Harri Sakki.

Elektrifieringsarbetet genomfördes som två olika helheter.  Elektrifieringsarbetet för banavsnittet Karis–Hangö slutfördes i november 2023. Elektrifieringen av sträckan Hyvinge–Karis färdigställdes i slutet av år 2024. Efter att dessa arbeten slutförts har banan varit i trafikerbart skick. Nu blir det möjligt att inleda kommersiell trafik i och med tillståndet för ibruktagande.

 På banavsnittet Karis–Hangö finns förutom godstrafik även persontrafik, som i och med elektrifieringen av banavsnittet har skötts med tågtrafikens närtåg. Före elektrifieringen av banavsnittet sköttes trafiken med rälsbussar. På banavsnittet Hyvinge–Karis går endast godstågstrafik.

Utöver elektrifieringen av banan har projektet förbättrat plankorsningssäkerheten genom att förbättra plankorsningen vid Korkeakalliontie i Vichtis och Kirkkotie plankorsning i Hangö. Dessutom ändrades Näseudds plankorsning i Raseborg till en plankorsning för enbart gång- och cykeltrafik. För fordonstrafiken byggdes en ersättande vägförbindelse till Västerby strandväg som går via Västerbys plankorsning.

Under projektet avlägsnades Alanoppo plankorsning i Hyvinge samt Kurkela och Katinhäntä plankorsningar i Vichtis. Dessutom har Laakso plankorsningen i Nurmijärvi avlägsnats. Under våren 2025 kommer Nykop och Aalto plankorsningar i Nurmijärvi att avlägsnas. Utöver dessa arbeten avlägsnas riskträd mellan Hyvinge och Karis under år 2025. Avsikten är att projektet i sin helhet ska bli klart under år 2025.  

Mer information:

Trafikledsverket: Harri Sakki, projektchef, tfn 029 534 3211, [email protected]

Följ projektet
https://vayla.fi/sv/alla-projekt/hango-hyvinge

I projektet för elektrifieringen av banan Hyvinge–Hangö och förbättringen av plankorsningar elektrifierades den 149 km långa enkelspåriga banan mellan Hyvinge och Hangö, och säkerheten vid plankorsningarna på förbindelsesträckan förbättrades.

Bilagor