Hoppa till innehåll

Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Avbrottet i tågtrafiken i juni–juli utnyttjas för att förbättra Kustbanan

Avbrottet i tågtrafiken i juni–juli utnyttjas för att förbättra Kustbanan

Publicerad 19.6.2024

Kustbanan byggs om på flera ställen mellan den 24 juni och den 29 juli. Under den tiden är tågtrafiken avbruten och ersatt med bussar mellan Åbo (Kuppis) och Helsingfors.

Under trafikavbrottet utförs omfattande arbete på hela banavsnittet mellan Helsingfors och Åbo. Trumarbeten genomförs i Pikis och Lemunmäki. Det genomförs även arbeten i tunnlarna Pepallonmäki, Märjämäki och Högbacka under avbrottet. Dessutom byts växlar ut i Salo och järnvägsbron över Svartån repareras. Under avbrottet iståndsätts dessutom bron över Ylikylänpuro i Kyrkslätt med omgivande områden och arbeten utförs nedanför den nya viadukten på Kyrkslättsvägen. 

I juni–juli utförs också makadamarbeten på banavsnittet mellan Kuppis och Skuru.

"Eftersom det inte är någon trafik på banavsnittet kan projektet förbättra flera olika ställen samtidigt under banavbrottet. Efter avbrottet är målet att trafiken ska löpa säkrare och mer exakt samt att reparationsskulden på Kustbanan ska vara mindre under de kommande åren", berättar projektchef Erkki Mäkelä.

Under banavbrottet kommer underhållsfordon att röra sig på spåret, och det är inte tillåtet att vistas eller röra sig utan tillstånd på järnvägsområdet

Kostnadskalkylen för projektet är 10,9 miljoner euro och det ska vara klart före den kommande vintern.