Ring I Esbogränsen – Tavastehusleden
Bakgrund
Ring I är en livlig trafikled med långa dagliga köer i rusningstrafiken och där inträffar ofta olyckor. På de livligast trafikerade ställena väntas trafiken öka med upp till 122 000 bilar per dygn fram till 2030.
På många avsnitt har bullerskyddet varit otillräckligt. Trafiksmidigheten vid busshållplatserna behövde också förbättras och en del av vägens grundkonstruktioner och broar byggas om.
Trafikverket har förbättrat Ring I i samarbete med städerna Helsingfors och Esbo i flera års tid. 2007 påbörjades arbetena i Alberga med omfattande trafikarrangemang vid Åboleden och Åbovägen och därtill byggdes bl.a. Mästartunneln. I slutet av oktober slutfördes förbättringen vid Stensbölevägen, där det byggdes en planskild anslutning till Ring I som sammanbinder Kvarnbäcken, Stensböle och Vik samt en för finska förhållanden unik parkbro för motionärer.
Ombyggnaden av västra änden av Ring I vid Kägeludden inleddes i januari 2016 som ett projekt som leddes av Esbo stad. Där kommer Ring I att löpa genom en 220 meter lång tunnel redan 2018. Vid Kägelstranden är nu en planskild anslutning i bruk. Ombyggnaden av den östra änden av Ring I i Kvarnbäckens och Österledens anslutningar är ännu i planeringsskedet. Mer information finns här.
Mål
Målet var att göra trafiken på Ring I smidigare och att förbättra trafiksäkerheten. Senast 2018 ska man kunna köra med den förbättrade Ring I från Kägeludden till Stensböle.
Mellan Esbo stads gräns och Vichtisvägen byggdes nya körfält och ramperna från Ring I norrut längs Tavastehusleden förbättrades. Gång- och cykelrutterna förbättrades också och en ny gång- och cykelbro byggdes parallellt med Ring I över Vichtisvägen. På så sätt ökar säkerheten och fotgängarna och cyklisterna undviker att bli nerstänkta från körbanan.
De nya hållplatsarrangemangen underlättar kollektivtrafiken. Bullerskyddet förbättrades mellan stadsgränserna och Vichtisvägen samt vid den finsk-ryska skolan.rna och Vichtisvägen samt vid den finsk-ryska skolan.
Hur projektet framskrider
Arbetet påbörjades i mars 2016. Byggarbetsplatsen omfattade samtidigt två ställen: mellan Esbo stads gräns och Vichtisvägen samt på området mellan Kanteletarvägen och Tavastehusledens planskilda anslutning. Arbetet utfördes så snabbt som möjligt, men ändå så att Ring I hela tiden var i användning. På vintern medförde arbetet mindre olägenhet. Avsikten var att slutföra arbetet på hösten 2017 och tidsplanen höll.
Kostnaderna för projekt
Kostnaderna för projektet uppgick till 19 miljoner euro. Trafikverkets andel var 83 % och Helsingfors stads andel 17 %. Som entreprenör fungerade Graniittirakennus Kallio Oy.