Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Trafikledsverket ger ingen ny anvisning om hastighetsbegränsningar

Trafikledsverket ger ingen ny anvisning om hastighetsbegränsningar

Publicerad 23.8.2024 11.00

Trafikledsverket begärde i juni utlåtanden om de planerade ändringarna i hastigheterna på landsvägarna. Enligt förslaget skulle hastigheten ha sänkts från 100 km/h till 80 km/h på en cirka 1 800 kilometer lång sträcka på platser där risken för en mötesolycka är förhöjd eller där vägförhållandena talar för en sänkning av hastigheten. Ändringarna skulle ha trätt i kraft som en del av den uppdaterade anvisningen om hastighetsbegränsningar.

Planen diskuterades vid möten som hölls för intressentgrupper. Dessutom var planen på remiss i somras, och 144 utlåtanden inkom. Det fördes även en omfattande medborgardebatt om ämnet i olika medier. Det centrala budskapet i den omfattande responsen var att trafiksäkerhetsmålen ska uppnås på andra sätt än genom att sänka hastighetsbegränsningarna.

Trafikledsverket har beslutat att inte ge någon ny anvisning om hastighetsbegränsningar.

Debatten och responsen har beaktats

"Den information och den respons som uppkommit i beredningsskedet är värdefulla för oss. Jag tackar därför alla som har yttrat sig och deltagit i debatten. Vårt mål är att de hastighetsbegränsningar som fastställts för landsvägarna i Finland ska vara motiverade och godtagbara för väganvändarna så att de också iakttar dem", säger Virpi Anttila som är direktör för trafikledshållningen.

Mer information:

Virpi Anttila, direktör för trafikledshållningen, tfn 029 534 3642, fö[email protected]