Hoppa till innehåll

Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: trafiken flyttas till den nya Hessundsbron på torsdag 24.10.2024

Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: trafiken flyttas till den nya Hessundsbron på torsdag 24.10.2024

Publicerad 22.10.2024 15.14

 

Den nya Hessundsbron och den nya vägsträckningen tas i bruk på torsdag 24.10.2024 klockan 13. 

Skärgårdsvägens slutliga vägsträckning mellan Bergbovägen och Ljusudda tas samtidigt i bruk. I samband med att trafiken flyttas kommer korsningen på Kärrängsvägen på S:t Karins-sidan att stängas av för fordonstrafik. Arbetet fortsätter på gång- och cykelvägarna samt på trafikleder i anslutning till Skärgårdsvägen, som till exempel Fiskeriskolvägen, och trafiken flyttas till den nya sträckningen i ett senare skede.

”Rent utseendemässigt passar den nya bron väldigt fint in i sin miljö. I den smäckra brokonstruktionen ingår mycket planering och teknisk expertis, såsom betonglederna i de sneda bropelarna. Hessundsbrons spännvidd gör den till en av de största rambroarna som konstruerats i Finland. Att vi nu kan öppna bron för trafik är en viktig milstolpe för vårt mångåriga projekt mot projektets huvudmål, nämligen ibruktagandet av den nya Rävsundsbron i ungefär ett år”, säger Janne Wikström, ansvarig projektchef vid Trafikledsverket.

Den reducerade hastighetsbegränsningen som har varit i bruk under arbetstid kan nu avskaffas. Hastighetsgränsen har satts till 70 kilometer i timmen.

Trafikens flyttning till den nya bron påverkar även placeringen av busshållplatserna längs Skärgårdsvägen
 

När trafiken flyttar till den nya bron ändras också busshållplatserna som hittills har funnits längs förbifartsvägen genom Kärrängsvägen. Busshållplatserna flyttas till sina permanenta platser. Hållplatserna vid Fiskeriskolan nås via byggarbetsplatsen under den nya bron via en tillfällig gång- och cykelled skild från byggarbetsplatsen. Endast fotgängare och cyklister kan ta sig under bron vid detta första skede. Samtidigt kommer hållplatsen vid Kärrängsvägens korsning (riktning till Pargas) vid Bergbovägen att tas i bruk igen.

Busshållplatserna vid Ljusudda underfart tas ännu inte i bruk. På samma sätt kommer hållplatserna vid Kalkvägens rondell att fortsätta att användas som tidigare.


Mer information:
Projektchef Janne Wikström, Trafikledsverket, tfn 029 534 3600, [email protected]
Projektchef Timo Hirvasmaa, Kreate Oy, tfn 0400 627 461, [email protected]

Följ projektet:

Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/fornyande-av-lv-180-ravsundsbron-och-hessundsbron
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/

Målet med projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron är att trygga att den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård bevaras och blir bättre än tidigare. Dessutom gör man det möjligt för den nationellt betydande industrin i området att ta i bruk allt större specialtransporter inom industrins transporter. Projektet stöder också utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln. Kostnadskalkylen för projekthelheten är 128 miljoner euro.