Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Från bro till ett minne: Processen för rivning av den gamla Hessundsbron

Från bro till ett minne: Processen för rivning av den gamla Hessundsbron

Publicerad 3.2.2025

Den nya fantastiska bron över Hessundet har varit trafikerad sedan oktober 2024. Nu är det dags att riva den gamla bron och de stödkonstruktioner som finns på dess stränder.

en grävmaskin på en snöig bro

Allra först måste man fråga arbetsplatschef Jalmari Järventaus på Kreate som ansvarar för rivningsoperationen om han är en demolition man som specialiserat sig på rivning, eller om han också är en skicklig byggare.

”Jag har byggt broar i över 10 år och bland dem har det funnits både nya broar och broar som ska repareras. Under dessa år har jag bara stött på några sådana broobjekt där rivning av den gamla bron inte skulle ha varit ett krav. I det här arbetet måste man kunna bygga och riva", svarar Jalmari med ett leende. 

Jalmari har deltagit i byggandet av den nya Hessundsbron ända från början. När det nya byggdes planerades dock rivningen av den gamla bron under en lång tid. Planeringsprocessen tog över ett år. 

”Vi byggde rivningsställningar redan förra sommaren, när farleden ännu var öppen. Skyddet av bastun på den andra stranden har antecknats på arbetslistan i februari 2024, dvs. sedan dess har vi fört rivningen vidare", minns Jalmari. 

Omsorgsfull planering garanterar att rivningsarbetet framskrider på ett kontrollerat sätt

Gamla konstruktioner som ska rivas kan inte avlägsnas bara sådär, utan arbetet planeras omsorgsfullt och med beaktande av läget och närmiljön.

”Vid Hessundet byggdes först en arbetsplattform, dvs. en arbetsbro under den gamla bron. Rivningsavfall får inte hamna i havet och därför ordnades ett sorterings- och återvinningssystem för avfallet. Rivningsarbetena ska dessutom beakta den nya konstruktionen alldeles intill den konstruktion som rivs. Den nya bron får inte skadas på något sätt. Detsamma gäller även hem och sommarstugor i närmiljön, även de ska man akta", förklarar Jalmari. 

En arbetsbro som byggts under den gamla bron är precis lika robust som den där den nya bron byggdes. Arbetsbron utsätts för punktbelastning till exempel på grund av stöd som stöder brons bågdel. Arbetsbron ska också bära vikten av den rivna betongen och rivningsmaskinerna.

Från bron avlägsnas först asfalten, varefter däckskonstruktionen börjar pikhuggas bort. Sedan rivs pelarna och till sist bågdelen. Landfästena pikhuggs också bort. Infartsbankarna formas så att de passar den nya bron och landskapet. 

"På grund av formgivningen måste man säkert köra bort en del mark. Slutresultatet måste se ut som om den gamla bron inte skulle ha funnits. Betongstycken faller ner på arbetsbron och transporteras bort. Inget hamnar alltså i havet", försäkrar Jalmari. 

En större arbetsgrupp deltog i beredningen av rivningsarbetena och byggandet av stöden. I själva rivningsarbetet används två grävmaskiner och lastbilar med förare. 

Sortering av rivet material gör det möjligt att återanvända det 

Material som lösgjorts från den gamla bron sorteras noggrant redan på byggplatsen. En del av materialen kan återanvändas.

"Asfalt krossas och ny asfalt görs av den. Armeringen separeras från betongen, dvs. pulveriseras bort. Armeringen kan användas som råvara för återvunnet stål, medan betongen transporteras till deponeringsområdet i Kirjala för att krossas. Därefter testas det och används eventuellt som markbyggnadsmaterial antingen på våra byggarbetsplatser eller någon annanstans", berättar Jalmari när han räknar upp återvinningsmöjligheterna.

Även de gamla beklädnadsstenarna på den andra delen av bron som byggdes på 1960-talet lever kvar i projektområdet.

"De fina beklädnadsstenarna i granit kommer att användas i landskapsarkitekturen för kommande deponeringsområden", berättar Jalmari.

Den gamla bron går slutligen till historien hösten 2025

Rivningsarbetena är i full gång. När båtleden öppnas fastställs en tidsgräns för färdigställandet. 

”Båtsäsongen börjar den första maj och då måste båtleden öppnas. Sett ur lekmannens synvinkel är rivningsarbetena redan då till stor del färdiga. När farleden öppnas gräver vi ännu bort sensorerna, behandlar rivningsavfall och river även de sista avsnitten av arbetsbroarna på stränderna. På sommaren arbetar vi med landskapet och arbetet är helt färdigt hösten 2025", berättar Jalmari om tidtabellen.