Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Isbrytningen börjar i havsområdena – de första assistansrestriktionerna för isbrytning träder i kraft lördagen den 21 december

Isbrytningen börjar i havsområdena – de första assistansrestriktionerna för isbrytning träder i kraft lördagen den 21 december

Publicerad 17.12.2024 14.06

Trafikledsverket har fastställt de första assistansrestriktionerna för hamnarna i Torneå, Kemi, Uleåborg, Karleby, Jakobstad och Vasa vintern 2024–2025. Isbrytarassistansen begränsas alltså till fartyg som tillhör minst finsk-svensk isklass II och har en dödvikt på minst 2 000 ton. Den nu fastställda restriktionen träder i kraft den 21 december 2024, en månad senare än förra vintern. Den första isbrytaren har också ombetts operera. Kontio anländer under veckoslutet för att säkerställa trafiken i Bottenviken.

"Tills vidare är istäcket tunt och vädret är svårt att förutsäga. Om kölden fortsätter ökar istäckets tjocklek, men om vinden vänder söderut kan det bildas ett bälte av issörja i farlederna. Båda scenarierna medför en risk för att handelsfartyg fastnar", berättar Tuomas Taivi, sakkunnig inom sjöfart vid Trafikledsverket.

Innan Arctias Kontio anländer till Bottenviken i slutet av veckan assisteras trafiken med hjälp av Trafikledsverkets avtalsbogserare. Igår natt genomfördes redan den första assistansen i Torneå farled.

”Väderförhållandena och isbildningen övervakas med hjälp av den information och prognostjänst som produceras av Meteorologiska institutet. Även lotsarnas observationsbaserade israpporter är viktiga och värdefulla – genom samarbete blir vintersjöfarten kostnadseffektiv. Isbrytningskapaciteten ökas och restriktionerna höjs vid behov", fortsätter Tuomas Taivi.

Även denna vinter utfärdar Trafikledsverket assistansrestriktioner för hamnarna utifrån isläget, enligt samma principer som tidigare vintrar. Den tillämpade restriktionspolicyn är gemensam med Sverige. Utöver bogserbåtarna har Trafikledsverket nio av Arctias isbrytare till sitt förfogande. Dessutom har Trafikledsverket tillgång till Zeus of Finland från Alfons Håkans, som skjutbogserare Calypso och en kombination av lösbågen Saimen.

På Saimen har assistansverksamhet redan genomförts i en vecka inom sjön. Assistansuppdrag utförs i den omfattning som råvirkestrafiken förutsätter, precis som förra vintern.

Isbrytningen säkerställer Finlands godstransporter

Trafikledsverket ansvarar för myndighets- och beställaruppgifter, den nationella samordningen av vintersjöfarten samt beslutar om hamnarnas assistansrestriktioner. Tjänsteleverantörer upprätthåller isbrytningsmateriel och producerar isbrytningstjänster för Trafikledsverkets räkning, med hjälp av vilka man garanterar säkerheten och servicenivån för näringslivets sjötransporter. Eftersom 95 procent av godstransporterna i Finland sker till sjöss är det nödvändigt med sjötrafik året runt.

Även samarbetet är något som är viktigt för helheten. Med grannländerna kommer man överens om samanvändning av isbrytarkapaciteten och det smidiga samarbetet med inhemska aktörer möjliggör en välfungerade handelssjöfart. Finland och Sverige samarbetar intensivt i Bottniska viken, isbrytarflottan opereras enligt behov som en och samma flotta.

Enligt Trafikledsverkets servicelöfte ska man få isbrytarhjälp inom i genomsnitt fyra timmar. Isbrytarna rör sig inte bara på de farleder som leder till hamnarna, utan även på öppet hav, där de allra mest utmanande och rörliga isförhållandena oftast råder. Oräkneliga fartyg får assistans också på öppet hav. Kostnaderna för vintersjöfarten är omkring 70 miljoner euro per år, eftersom alla Finlands hamnar fryser till under en normal vinter.

Information om assistans- och isläget (baltice.org)Detta är en extern länk

På webbplatsen om vintersjöfart finns bland annat anvisningar för vintersjöfart på finska, svenska och engelska

Mer information:

Sakkunnig inom sjöfart Tuomas Taivi, tel. 029 534 3328 eller [email protected]

 

Bilagor