Hoppa till innehåll

Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden tas i användning

Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden tas i användning

Publicerad 23.10.2024 8.30

På landsvägarna övergår man till hastighetsbegränsningar för vintern och den mörka perioden. NTM-centralerna fattar regionala beslut om hastighetsbegränsningarna för vintersäsongen. De sänkta begränsningarna förbättrar trafiksäkerheten när man går mot den mörkaste perioden i året. De också stöder principerna för hållbar rörlighet.

Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden tas i bruk i hela landet senast tisdagen den 29 oktober. Den huvudsakliga bytesdagen är fredagen den 25 oktober. NTM-centralerna fattar regionala beslut om hastighetsbegränsningarna under vintersäsongen och man kan börja byta skyltar för hastighetsbegränsningar redan onsdagen den 23 oktober om de lokala väderförhållandena kräver det.
 
Hastighetsbegränsningarna på landsvägarna sänks huvudsakligen till 80 kilometer i timmen, på vissa vägavsnitt till 70 kilometer i timmen. På motorvägarna sänks hastighetsbegränsningen till 100 kilometer i timmen. Fintraffic kan dock hålla de högre hastighetsbegränsningarna i kraft på motorvägar fram till slutet av november, om väderleks- och väglagsförhållandena tillåter det.
 
”Vägar med hög säkerhet eller med små trafikmängder möjliggör vissa undantag från de huvudsakliga vinterbegränsningarna. Till exempel kan hastighetsbegränsningen på hundra kilometer förbli i kraft på landsvägar där körriktningarna har separerats från varandra med ett räcke", berättar Tuomas Österman, trafikregleringsexpert vid Trafikledsverket.

Vanligtvis övergår man till normala hastighetsbegränsningar i början av april när dagarna blir längre och väglaget förbättras.

Under vintertid sker en stor del av rörligheten under den mörka tiden – lätta på gasen

Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden minskar risken för olyckor som annars är dubbelt större i mörker och flerdubbelt större i halka jämfört med läget i dagsljus och på torrt väglag. Efter slutet av sommartid sker en stor del av rörligheten i mörkret, och därför övergår man till vintersäsongens hastigheter i slutet av oktober, även om det ännu inte finns ett vintrigt väglag överallt.

Om man ännu kombinerar mörker med regn eller snöblandat regn kan sikten tidvis vara mycket dålig. Då är det svårare att urskilja andra trafikanter, såsom fotgängare och cyklister. Det bästa botemedlet även här är att lätta på gasen.

”Lägre körhastigheter ger föraren mer tid att reagera på och agera i överraskande situationer. Den högsta tillåtna hastigheten är långt ifrån samma sak som säker körhastighet, särskilt under vintern. Om omständigheterna så kräver är det bäst att lätta på gasen ytterligare", säger Noora Airaksinen, ledande trafiksäkerhetsexpert inom vägtrafik vid Trafikledsverket.

De sänkta begränsningarna stöder också principerna för hållbar trafik, eftersom bränsleförbrukningen och utsläppen minskar och vägbeläggningen inte slits ut lika snabbt.

"Det är bra att reservera mer tid för körsträckan under vintersäsongen. Se också till att du har däck som är lämpliga för väglaget och att bakljusen säkert lyser även i mörker och dåligt väglag. Fotgängare och cyklister bör sätta på reflexer senast nu och se till att cykelljusen är i skick, även den röda baklyktan", påminner Airaksinen.

Mer information:

Tuomas Österman, trafikregleringsexpert, Trafikledsverket
tfn 029 534 3630
[email protected]

Noora Airaksinen, ledande trafiksäkerhetsexpert inom vägtrafik, Trafikledsverket
tfn 029 534 3494
[email protected]

Områdesspecifik information: NTM-centralerna fattar regionala beslut om hastighetsbegränsningar under vintern och den mörka perioden. Gå till NTM-centralernas webbplats.

Se även:

Mer information om hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden

Vinterhastighetsbegränsningar på kartan 2024–2025 (på finska)

Bilagor