Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Digiroad publikationen 1/2025 har publicerats

Digiroad publikationen 1/2025 har publicerats

Publicerad 31.1.2025

Autoja lumisella moottoritiellä. Kuvituskuva, johon lisätty abstrakteja elementtejä jotka eivät vaikuta kuvan sanomaan.

Digiroad publikation 1/2025

Digiroad publikation 1/2025 innehåller väglänkgeometri baserad på situationen i terrängdatabasen 17.9.2024.

  • Kommunförbundet Mäntyharju och Pertunmaa beaktas i väglänkarnas adressuppgifter. Men Tammerfors och Lempääläs länsförbund beaktas inte i väglänkarnas adressuppgifter.
  • Två byggprojekt som öppnades för trafik i slutet av 2024 har tagits i bruk av Tieverkko:
    • förbättring av gångtunnel 4 vid avfarten Kevätlahti, Äänekoski.
    • riksväg 180 Hessundinsalmi broförnyelse, Parainen.
  • När det gäller motorvägsnätet motsvarar informationen om dataslaget situationen i februari 2022 avseende följande dataslaget: Upplyst väg, belagd väg, vägbredd och övergångsställen. Under 2025 är målet att implementera integrationen i Trafikledverkets Tievelho, varefter vägdataslagerna kommer att uppdateras.
  • Beträffande gatunätet motsvarar uppgifterna för datatyperna situationen i januari 2025. Trafikskyltar som tillhandahålls av kommunerna eller underhålls med Digiroad applikationen har använts i underhållet av gatunätsdata för cirka 80 kommuner.
  • Beträffande det privata vägnätet överensstämmer trafikbegränsningsinformatione med läget i januari 2025, för de Kommunala enskilda vägar som har ansökt om kommunens eller ELY-centralens privata vägstöd.
  • Hastighetsgränserna har uppdaterats på vägarna för att återspegla situationen i Trafikledsverket i December 2024 och gatunätet har uppdaterats för kommunerna Esbo, Vanda, Tammerfors, Björneborg, Seinäjoki, Borgå, Kotka, Raumo, Kaarina och Kemi kommunerna. Dessutom har hastighetsgränserna för cirka 80 kommuner uppdaterats för att matcha de trafikskyltar som kommunen tillhandahåller eller underhåller.
  • Största tillåtna massa-, höjd- och breddbegränsningar har uppdaterats för att möta vägskyltarnas värden. Källorna har varit Trafikledsverkets Tievelho och kommunerna.
  • De korta avbrotten i hastighetsgränserna K materialpublicering i väghastighetsgränserna har korrigerats.
  • Kollektivtrafikens hållplatser för lokaltrafik, fjärrtrafik och expresstrafik har ändrats till busshållplatser i enlighet med den nuvarande vägtrafiklagen.
  • En trafikskylt kan ha max fem tilläggsskyltar istället för de tre tidigare.
  • NOTERA. Datatyperna för de tidigare materialpublikationerna av datatypernas attribut har ändrats tillbaka från textformat till heltals- eller flyttalsformat.

Utöver ovanstående finns ändringar i denna publikation 1/2025 i  belagda väg kodvärden och funktionell klass.

Digiroad material publikationen 1/2025 kan laddas ner Trafikledsverkets Förmedlingstjänst för öppna data.

Läs mer om datainnehållet

Vidare information i Beskrivning av dataslag 1/2025 och Läs Mig 1/2025 -dokumentet.

Nästa publikation

Nästa Digiroad-materialpublicering kommer våren 2025.

Har du frågor? Vi hjälper gärna!

Digiroad-operaattori
[email protected]
puh. 040 507 2301 (klo 9-16)