Hoppa till innehåll

Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Avlägsnandet av riskträd på banavsnittet mellan Hyvinge och Karis fortsätter i början av 2025

Avlägsnandet av riskträd på banavsnittet mellan Hyvinge och Karis fortsätter i början av 2025

Publicerad 28.10.2024

Trafikledsverket har avlägsnat riskträd på banavsnittet Hyvinge–Karis sedan hösten 2023. Entreprenaden har avslutats för 2024 och avlägsnandet av trädbeståndet fortsätter igen i början av 2025.

Trafikledsverket inledde hösten 2023 avlägsnandet av träd och höga buskar på banavsnittet mellan Hyvinge och Karis. Avlägsnandet av trädbeståndet har fortsatt ända till hösten 2024. Nu har entreprenaden avslutats för i år. Entreprenören slutför ännu detaljer och fäller eventuellt enskilda gårdsträd i slutet av året och vid behov under nästa vår. 

Avlägsnandet av trädbeståndet fortsätter igen i början av 2025. Entreprenaden som inleds nästa år konkurrensutsätts ännu i slutet av 2024 och arbetena kan sannolikt inledas i januari–februari. Avlägsnandet av trädbeståndet beräknas pågå fram till hösten 2025.

Markägare som berörs av avlägsnandet av riskträd informeras per brev innan arbetet inleds. Eventuella ersättningar för avlägsnande av trädbestånd avtalas separat med markägarna. 

Riskträd avlägsnas från järnvägens skyddsområde, med vilket avses det område på båda sidor om banan som sträcker sig 30 meter från mitten av det yttersta spåret. Om träd faller på järnvägen kan det orsaka en betydande olägenhet för järnvägstrafiken. Riskträd avlägsnas från järnvägens skyddsområde för att förbättra säkerheten och avlägsnandet förebygger till exempel att träd faller på banan. Genom att avlägsna riskträd förbereder man sig också för stormar som ökat i och med klimatförändringen.

Mer information:

I första hand tilläggsuppgifter om avlägsnande av riskträd

Kaj Grönqvist, markanvändningsdisponent, områdesdisponering för Södra Finlands banområden, tfn 040573 5226, [email protected]

Ytterligare information om projektets framskridande:

Harri Sakki, projektchef, Trafikledsverket, tfn 029 534 3211, [email protected]