Hoppa till innehåll

Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer
null Ändringar i tillståndsprocessen för tunga specialtransporter

Ändringar i tillståndsprocessen för tunga specialtransporter

Publicerad 5.11.2024

Möjligheten för den som ansöker om specialtransporttillstånd att delta i ruttplaneringen minskar. Syftet är att skydda egenskapsuppgifter om kritisk infrastruktur. Specialtransporttillstånd söks även i fortsättningen liksom tidigare hos NTM-centralen i Birkaland.

Villkoren för att korsa broar som anges i tillstånden för specialtransporter har fastställts som sekretessbelagda uppgifter och som massadata i klass TL4 med stöd av 24 § 10 punkten i offentlighetslagen (621/1999). I bakgrunden finns målet att skydda uppgifterna om den kritiska infrastrukturen och säkerställa att de endast når dem som behöver den. Därför uppdaterar Trafikledsverket och NTM-centralen i Birkaland tillståndsprocessen för specialtransporter i fråga om tunga specialtransporter.

Ändringarna kommer att påverka åtminstone i följande fall:
1.    På grund av bärighetsbegränsningarna är det inte möjligt att utföra transporten på den rutt som anges i ruttplanen.
2.    Beviljande av transporttillstånd förutsätter att noggrannare bärighetsberäkningar görs för bron eller broarna.

Ändringarna i tillståndsprocessen kommer att inledas omedelbart. I den första fasen genomförs åtminstone följande åtgärder:
-    Tillståndsexperternas roll vid NTM-centralen i Birkaland kommer att framhävas när transportrutterna kartläggs. Sökanden informeras inte i detalj om broar som förhindrar transport på den planerade rutten. 
-    Trafikledsverket låter i egenskap av infrastrukturförvaltare i fortsättningen göra noggrannare bärighetsberäkningar för broarna i samband med tillståndsprocessen.  Tidigare har tillståndssökanden ansvarat för att låta göra en bärighetsberäkning. Den nya verksamhetsmodellen kan förlänga den tid som går åt till tillståndsprocessen i fråga om transporttillstånd som kräver bärighetsberäkning. 

Utöver de ändringar som görs omedelbart är även andra förändringar sannolika. Man kommer att föra en aktiv dialog om genomförandet av dem med aktörerna inom branschen och tillståndsprocessen kommer att uppdateras med beaktande av ramvillkoren och framförda synpunkter och önskemål. Vi ordnar ett öppet Teams-diskussionstillfälle om ämnet 11.11.2024 kl. 12:00–12.30. Vid behov ordnar vi också separata diskussionstillfällen med aktörerna.

Delta i diskussionstillfället 11.11.2024 via denna länk.

Mer information: 
Jaakko Mattila, expert på kundrelationer inom näringslivet
[email protected]   
+358 50 435 7869