Projektets bakgrund
Torneå och Haparanda är knutpunkten för internationella transportkorridorer och en del av den pågående utvidgningen av TEN-kärnnätskorridoren runt Bottenviksbågen. Genom området går flera betydande internationella trafikkorridorer i norra Finland och norra Sverige som ansluter Barentsområdet till Centraleuropas trafikkorridor och vidare till Fjärran östern. Denna rutt genom Sverige är ett alternativ för transporter inom Finlands utrikeshandel. En eventuell öppning av persontrafiken över gränsen skulle utvidga pendlingsområdena i Bottenviken.
Projektets innehåll
Planeringsprojektet omfattar elektrifiering av banavsnittet Laurila-Torneå/gränsen, förbättring av säkerheten i plankorsningarna, utvidgandet av korsningsbroar som krävs för elektrifieringen (Kaakamajoki och Raumo å) samt utvidgning och reparation av järnvägsbron över Torne älv. Under planeringen utreds behovet av att förnya Torne älvs järnvägsbro och spårarrangemangen på Torneå bangård.
Spåret som ska elektrifieras mellan Laurila och den svenska gränsen är 22 km långt. På den svenska sidan finns 1 km elektrifierbart spår.

Tidtabell
- Terrängmätningsarbetet är klart
- Järnvägsbron över Torne älv specialgranskades sommaren 2020
- Utarbetandet av järnvägsplanen för Laurila-Torneå östra har inletts. Trafikledsverket har publicerat en inledande kungörelse 7.7.2020.
- Planeringen av Torneå östra-gränsen har inletts i början av 2021
- Ett interaktionstillfälle om järnvägsplanen för Laurila-Torneå östra hölls 24.3.2021.
- Interaktionstillfället för järnvägsplanen Torneå östra-riksgränsen hölls 11.5.2021.
- Färdigställande av planerna för Torneå östra-riksgränsen
- Laurila-Torneå östra, finslipning av järnvägsplanen och planering av nya broplatser, eventuellt en ny offentlig tillställning om ändrade lösningar, uppskattningsvis 12/2021.
- Byggnadsplanering för att utvidga banbroarna vid Kakamojoki och Raumo å pågår.
Trakifverkets hemsida på svenska
Du kan prenumerera på vårt nyhetsbrev på svenska här.
Du kan prenumerera på vårt nyhetsbrev på finska här.
Trafikledsverket ansvarar ensam för innehållet i denna publikation och det motsvarar inte nödvändigtvis Europeiska unionens åsikt.